måndag 30 november 2009

Ekfatslagring - en trend?

Ekfatslagring är ju något som används inom en rad olika produkter, bland annat whisky, öl, fetaost, viner osv. På sistone är ju ekfatslagrad öl något som verkligen slagit igenom. Allt ifrån mäktiga imperial stouts och barley wines men även IPA och andra öl.

Nu har ekfatslagringen även nått läskens värld! När jag var och handlade på min lokala Ica Maxi butik hittade jag ett gäng fyr-pack med ekfatslagrad julmust från Spendrups märke Nygårda. Blev jag nyfiken? Skojar du!

Självklart var jag ju tvungen och prova, och tja, det är gott. Precis som vanlig julmust fast med en eftersmak av ek samt att kolsyran var betydligt lägre än vanlig must.

Om du är ute efter ett lite lyxigare alkoholfritt alternativ i jul, då är detta drycken för dig. Vad kostar det då? 29.90 för 4 stycken flaskor á 33 cl. Prisvärt.

11 kommentarer:

  1. Det där måste man ju bara testa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Drack också en idag. Helt klart gott, man känner lite av karaktären i efersmaken :) Prisvärt vet jag ej dock, men kul och något av ett måste att prova om man giller julmust.

    SvaraRadera
  3. @hirigalzkar: Absolut, gillar du julmust så tycker jag verkligen du bör prova den. :)

    @David L: 7.50 kr flaskan för en god ekfatslagrad julmust känns prisvärt för mig iaf! :)

    SvaraRadera
  4. Fredrik: Jo, iofs, nu när du säger det... jag vet dock inte om ekfatslagringen gjorde att det blev så otroligt mycket bättre än vanlig julmust. Men tja, gott var det hursomhelst :)

    SvaraRadera
  5. Har också ett fyrpack hemma. Ska blir roligt att testa.

    SvaraRadera
  6. God must, hoppas det kommer en bourbon eller calvados lagrad nästa år ;-)

    SvaraRadera
  7. Ganska roligt ändå. Ska försöka komma över en flaska eller två.

    SvaraRadera
  8. Det skulle vara intressant att veta hur mycket av eksmakerna som verkligen kommer från lagringen och hur mycket som kommer från "aromer". Har all must legat på fat, eller är det bara en mindre del som sedan blandas med standardmust och armomer?

    SvaraRadera
  9. Kul, vi svenskar verkar ju vara helt sålda på ekfatslagrad dryck. Ska nog också försöka prova ett par.
    Så vad är det för fat kan man ju fråga sig och vilka volymer handlar det om? Måste ju åndå göras en hel del must nu till jul och således gå åt en del fat som sen återanvänds eller?

    SvaraRadera
  10. @Johan - Gjölen: Det är intressanta frågor helt klart. Spendrups själva verkar vilja få det att framstå som att det är en ganska begränsad upplaga det handlar om.

    Egentligen borde man nästan maila dem och fråga hur ekfatslagringen gått till. :)

    SvaraRadera