tisdag 3 november 2009

En balanserad bambergare


Första ölet från novembersläppet att prova blev Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock. Den vanliga märzen är god, men kanske inte fantastisk. Mina förväntningar var alltså varken höga eller låga när jag knäppte av kapsylen igårkväll.

Färgen är mörkbrun med ett medelstort beigevitt skum. Skummet sjunker undan efter ett tag. Inte så mycket rester.

Doften är (som väntat) rökig med mycket charkuterier. Främst är det mycket rökt kött, men även andra rökta saker såsom rökt fisk. Det finns också en viss maltighet bakom, helt klart väldigt bock-aktig. Mörk bröd. Lätt ton av lakrits.

Smaken är rökig och maltig. Det är gott om charkuterier som balanseras av en lagom sötma. Maltigheten är väldigt fin och även här tycker jag mig finna vissa spår av lakrits.

Munkänslan är ganska fyllig - kroppen är "medel" till "full" och kolsyran är mjuk. Ganska len.

Jo, det är var gott och balanserat - det är rökigt och "charkuteriigt" utan att bli för mycket. Klart prisvärd och kul att prova!

Betyg: 3,9 av 5.

Det är också ett av de öl det verkar finnas gott om runt om i landet, och jag tror inte den kommer försvinna särskilt fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar