fredag 27 november 2009

La Caracole Saxo Bio

En belgisk öl med en saxofonspelande snigel på? Ja, inte kan man väl undvika att stoppa ner en sådan i varukorgen tänkte jag när jag såg den på Systembolaget i Kristinehamn. Givetvis är det Saxo Bio, en belgian strong ale på 7,5% det handlar om, såhär var den:

Färgen är disig gul/orange med ett enormt stort och fint vitt skum som efter en stund lägger sig till ett rejält skumlock.

Doften är stor och trevlig av ananas, citrusfrukter, jäst och en lätt ton av humle. Den är sådär typiskt kryddig som man ofta väntar sig av en ljus belgisk ale.

Smaken är väldigt fruktig och jästig med toner av ananas det finns även en lätt beska från humlen. Det finns också toner av vanilj och koriander. Alkoholen är lätt värmande.

Munkänslan är mellanfyllig på gränsen till tunn med en ganska skarp kolsyra.

Ljus belgisk strong ale har börjat falla mig mer på läppen på sistone, varför vet jag inte. Detta tycker jag hursomhelst är en väldigt läskande och trevlig öl, betyg? 3,65 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar