torsdag 12 november 2009

Lagrad julöl


Sitter och smuttar på förra årets God Jul från Nøgne Ø. Vet dock inte om det har blivit särskilt mycket bättre. Det är vinöst, lite glögg-liknande, men samtidigt känns det ganska rostat med en del lakritstoner. Kola och kaffe hitter jag också. Jag upplever ölet som ganska torrt av någon anledning - känner inte så mycket restsötma som jag kommer ihåg från sommaren 2008 när jag och Fredrik delade en flaska på Bishops Arms. Det känns som det fortfarande ligger lätt, lätt humle och lurar i bakgrunden och avslutningen är ganska besk. Gott, men inte fantastisk och jag hade faktiskt hoppats på litet mer.

För övrigt kommer det ju årets julöl på måndag. Ingen God Jul i år dock, men däremot så kommer ju Underlig Jul vilket ska bli småkul att prova. Måste också säga att Sigtunas Snowlind Strong Ale låter lovande på pappret och det känns som ett öl jag kommer inhandla så småningom. Vet dock inte om det är något jag kommer köpa redan nästa vecka. Det kommer ju en del mitt i månaden-nyheter samma dag, men jag funderar på om jag verkligen har råd eller om det är möjligt att få tag på när man inte bor i storstäderna. Har för mig att det inte fungerar så bra med beställningar kring jul - åtminstone vad jag kan komma ihåg från förra året.

Hursomhelst lär ju decembersläppet räcka gott. Dessutom är det ju Örebro Öl & Whisky Festival om en knapp vecka!

6 kommentarer:

  1. Ska vänta till december innan det är dags att börja dricka julöl. Förra året provade jag många olika men i år lär det bli lugnare. En julölsprovning tillsammans med några kamrater kanske inte vore så dumt?

    SvaraRadera
  2. Låter som en idé, men det kommer ju så mycket annat. Blir helt klart lugnare med julölen i år då det inte känns superexalterande ändå. Blir nog ingen av de öl jag provade förra året i alla fall... känner mig dock sugen på Anchor Christmas Ale eftersom jag inte köpte någon flaska förra året, utan drack den någon gång runt påsk (!) i april 2008 när Fredrik hade hittat några överblivna flaskor. Intressant öl i alla fall... särskilt med tanke på att allas vår favorit Göran Winberg kallat den för kryddspya!

    SvaraRadera
  3. Julöl känns allmänt mindre intressant i år, jag kommer gå på de jag vet är goda, kanske ladda upp med några för framtida år samt köra några ett-åriga ifrån "källaren" runt juletid. Har en "God Jul" kvar bland annat men känner nästan att man borde låta den stå ännu längre för att få en större förändring, låter lite trist med "ungefär som färsk fast torrare".

    SvaraRadera
  4. Ingen God Jul i år är trist... å andra sidan har jag aldrig testat den underliga julen. Funderat på att prova en av den senare från 06 i Göteborg, men det har inte blivit av. På måndag lär i övrigt bli mer köp av tillfälliga öl, än julens drycker.

    SvaraRadera
  5. God Jul 2008 finns fortfarande i beställningssortimentet.

    SvaraRadera
  6. andersand: Jo, det är ju lite så... jag ska nog testa min årsgamla N'Ice Chouffe snart. Kan nog vara trevligt.

    bark: Yes, det stämmer ju.

    SvaraRadera