måndag 16 november 2009

Snowblind Strong Ale


Snowblind Strong Ale är namnet på årets jul/vinteröl från Wicked Wine och bryggaren Stefan Gustavsson (som bryggts i samarbete med Sigtuna Brygghus). I mitt tycke var deras påsköl ett mycket lyckat samarbete - så mina förhoppningar om denna var höga när jag knäppte av kapsylen.

Ölet är mörkbrunt i glaset med ett medelstort beigefärgat skum. Lite rester.

Doften är kraftfullt humlig med toner av citrus, grapefruktskal, apelsin, kåda, paprika (lite Herr/Fru Fredriksen-varning men det håller sig på en lagom nivå), tallbarr och kaffe. Det finns också lätta stänk av lakrits.

Smaken är humledominerad med mycket grapefrukt, tallbarr, kåda, apelsin och lätt, lätt paprika. En hel del rostade kaffetoner kommer också fram tillsammans med lite lakrits. Eftersmaken är rejält besk på ett kådalikt sätt med toner av mjölkchoklad.

Kroppen känns rejält fyllig med medelstark kolsyra som känns litet på tungan. Ganska kletig munkänsla.

Trevligt öl! Betyget blir 3,9 av 5.

7 kommentarer:

  1. Det här borde jag ju veta själv, men skulle inte Sigtuna göra två julöl i år?

    SvaraRadera
  2. Jo, det stämmer. Midvinternattens Mörker kommer i år också.

    SvaraRadera
  3. Sitter o zippar denna nu. Inte särskilt imponerad faktiskt, stickande jobbig beska/bitterhet i eftersmaken som ej behagar. Nja...

    SvaraRadera
  4. Niggze: Ja, smaken är som baken... kan förstå om man tycker den är lite rå i humlekaraktären.

    De som inte gillade Påsk Alt bör hålla sig borta iaf.

    SvaraRadera
  5. Att jag överhuvudtaget känner mig sugen att köpa Sigtuna igen efter 3-4 år är ju en framgång i sig. Både för mig och bryggeriet. Kul att dom kammat till sig en del under 2009.

    SvaraRadera
  6. Har precis provat den (basunen.wordpress.com) och jag tycker eftersmaken förstör mycket av intrycket.... synd

    SvaraRadera
  7. Ytterligare en recension: http://indiapaleales.se/2011/12/basta-julolen-2011-mohawk-snowblind-strong-ale/

    SvaraRadera