söndag 8 november 2009

Nu ska ni få för gammal IPA! Eller?

IPA eller snarare humlebetonad öl i allmänhet får väl lov att betraktas som en färskvara. Dock kan jag tycka att "färskhetshysterin" ibland kan gå till överdrift. För det första så gjordes ju de kraftigt humlade ölen i första hand för att hålla för långa resor till just Indien, därav namnet India Pale Ale.

Hursomhelst, meningen med detta inlägg var inte att raljera om hurvida man ska dricka IPA så färsk som möjligt eller inte. Utan snarare att det inte alls behöver vara speciellt äckligt eller dåligt när den fått några månader eller till och med ett år på nacken. Då tänker jag såklart främst på starkare IPA:s och inte på Pale Ale eller svagare IPA:s.

När jag var nere i Göteborg senast i slutet av Septemer fick jag vatten på min kvarn så att säga. Då drack jag nämligen en Nøgne Ø India Pale Ale som var bryggd någon gång i juli 2008 och gick ut samma månad 2011 (om jag inte minns helt fel). Erkännas bör att jag blev rätt så besviken när jag såg att den var såpass gammal när jag drack den, men jag klagade inte utan bestlutade mig för att dricka upp den.

Slutsatsen var, efter att ha druckit den, att gammal IPA inte alltid behöver vara dåligt eller ens tråkigt. Trots att den i det här fallet var över ett år gammal tyckte jag inte den var allt för avtrubbad eller tråkig. Snarare hade de där skarpa humlearomerna man känner i en riktigt färsk öl lugnat sig och var lite mer i bakgrunden. De tropiska frukterna fanns ändå där, men de var bara inte lika framträdande.

Southern Tier Un*Earthly som jag drack för någon månad sen däremot, som jag inte tror var särskilt gammal, var ganska uddlös och tråkig. Frågan är då om det bara har med färskhet att göra? Svaret på den frågan är upp till var och en att svara på, men jag tror att vissa öl håller sig sämre än andra.

Min slutsats av detta inlägg är att: Om man är van eller snarare "bortskämd" med väldigt färska IPA:s osv så kan jag tänka mig att det lätt blir en besvikelse att dricka dem när de har ett par månader på nacken. Personligen har jag tyvärr ingen större tillgång till färska häftiga IPA:s utan jag får snarare nöja mig med vad Systembolaget samt Bishops Arms i Karlstad gräver fram. Så, för att återgå till tanken med det här stycket av inlägget så vill jag säga att man bör bedöma alla öl individuellt och inte bara avfärda dem för att man ser att det är några månader sedan de bryggdes. Åtminstone när det gäller starkare öl, de svagare varianterna bör man nog vara lite extra försiktig med.

Detta är ju dock bara min högst personliga åsikt, ni får gärna kommentera och bua eller bäa.

3 kommentarer:

  1. Jag drack en lagrad IPA från ölfabrikken som var några år gammal men den var ändå galet god. Det blir såklart en annan upplevelse jämfört med en färsk men verkligen drickbar ändå :)

    -Jimmy

    SvaraRadera
  2. Restsötma skapar dåliga förutsättningar för att lagra IPA. Torrare IPA åldras graciösare. Punkt slut.

    SvaraRadera
  3. @Anonym: Det ligger nog något i det ja.

    SvaraRadera