söndag 22 november 2009

Örebro Öl & Whisky Festival del II

- En överblicksbild över festivalen innan den öppnade blev en av
de få bilder som fick en acceptabel kvalite med min mobilkamera...

David sammanfattade festivalen ganska bra i förra inlägget i förmiddags, dock tänkte jag att jag skulle bidra lite med mina tankar och iaktagelser från festivalen. Jag vill börja med att tacka alla bryggare, bloggare och importörer för att de tog sig tid till några fantastiska pratstunder! Hursomhelst, såhär började det:

Vi anlände ungefär klockan 09.10 och var lite lätt trötta efter gårdagens lilla uppvärmning som ni kan läsa om här. Till att börja med ville vi lokalisera oss då ingen av oss har speciellt bra koll på Örebro överhuvudtaget, så vi gick direkt till Conventum där festivalen skulle ta plats.

Festivalen skulle ju dock inte öppna förrän flera timmar senare så vi gick till ett litet café och käkade en liten extra frukost i form av fralla och en flaska loka.

Efter en stunds promenerande och besök i affärer började det iaf bli dags för lite lunch. Det blev en enkel och spartansk lunch på en inte helt obekant hamburger-kedja, inget vidare men det fick helt enkelt duga. Någon timme senare mötte vi upp några bekanta från Karlstad som numera bor i Örebro och tjötade med dem en liten stund, sen började det bli dags att bege sig till festivalen.

Det första bekanta ansiktet vi mötte på var Johan från femkommanoll.tv. Vi hade ett trevligt litet samtal om allt möjligt circa 30 minuter innan de slog upp dörrarna. Sedan började det bli dags att gå in och hänga av sig ytterkläderna och börja prova öl.

Vi spatserade glatt fram till Närke Kulturbryggeris monter och började dagen med ett 5 cl smakprov av Närke Kaggen! Stormaktsporter av 2008 års årgång. De sa glatt och självsäkert att "Grabbar, nu kommer ni ju inte känna någon smak av resten av ölen på festivalen!" och kanske låg det något i det?

Johan från tidigare nämnda blogg ville att vi skulle kika förbi deras monter där de representerade Bishops Arms. En flaska imperial stout i form av Victory Stormking korkades upp och och vi hade ett trevligt samtal med Johan innan det började fyllas på med massor av andra ölsugna människor. Stormkingen var god och trevlig med trevliga vanilj och chokladtoner men hamnade lite i skuggan av Kaggen! som hade imundigats några ögonblick tidigare.

Några ögonblick senare stod vi vid Oppigårds monter och beställde ett varsitt smakprov Indian Tribute som var en alldeles utomordentligt god IPA-hyllning. När vi vandra runt en liten stund med de glasen i hand stötte vi på ett obekant ansikte som fann oss bekanta. Det visade sig vara en (för oss ny) ölbloggare vid namn Johan som har en blogg som heter Gjölen. Johan är en mycket sympatisk person och när han frågade om han fick hänga med oss under festivalen så var ju svaret självklart ett rungande "Javisst!".

Vi gick till Närkes monter och jag beställde en Huvill som slank ner förvånansvärt fort. Dock var den inte riktigt vad jag hade tänkt mig så jag beställde istället en cAmarillo som de torrhumlade på plats med någon liten anordning som var påkopplad på fat-slangen. Den var helt galen och alldeles fantastisk! Tänk dig typ en nyustlagen blomsterträdgård full med tropiska frukter och nyklippt gräs. Helt otroligt.

Hantverksbryggeriets monter blev nästa som skulle besökas. Där träffade vi även Marcus från Amatörens tankar om öl, och hans tankar om öl var inte alls särskilt amatörmässiga så han blev en trevlig addition till vårat lilla gäng som spatserade runt. Alkemisten blev det som blev inköpt vid Hantverksbryggeriets monter. En Svensk blåbärslambik med blandade omdömen på rating-sidor och andra bloggar, men min nyfikenhet skulle ju inte stillas förrän jag hade provat den.

Jag kan bara säga att jag inte blev besviken på denna blåbärslambik. Det fanns en hel del funkighet och syrliga blåbär i doften och det gjorde att hela mitt ansikte sken upp. Smaken var ganska torr och trevlig och ölet var ett skönt avbräck mellan all imperial stout och ipa.

Fortsättning följer, då blir det lite mer information om vad som hände. Bland annat träffade vi den kunniga och otroligt sympatiska grannbloggaren Darren från BeerSweden. Stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar