söndag 22 november 2009

Örebro Öl & Whisky Festival del I: åtta underbara timmar!

Ja, rubriken säger väl allt.

Igår var det alltså äntligen dags för ölfestivalen Fredrik och jag tjatat massor om den senaste tiden. Det blev en underbar dag/kväll med extremt mycket ny trevlig öl och snack med bryggare, importörer och annat folk. Att säga att jag är hes i dag är väl något av en underdrift... det här var hursomhelst årets bästa öldag (eller dag över huvud taget) tillsammans med den stora ölbloggarträffen i våras.

Öl som provades, medräknat vissa provsmak från andra, var bland annat:

Närke Kaggen Stormaktsporter
Närke Tanngnjost & Tanngrisnir
Närke Kaggen Stormaktsporter Pure Swedish Oak
Närke Huvill
Närke Vintermörker
Närke cAmarillo (genom humlefilter)
Sandbacka Imperial Stout
De Molen Rasputin
Oppigårds Indian Tribute (oerhört god!)
Oppigårds Amarillo Spring
Dugges Holy Cow!
Dugges ½ Idjit!
Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare
Dugges Avenyn Ale
Nøgne Ø Porter

Provade även bland annat Dieu du Ciel Aphrodisiaque, Mikkeller Beer Geek Breakfast (Speyside Edition), Port Brewing Older Viscosity och så vidare. Det blev mest små, små smakprov av Brills exklusiva öl dock men det kändes oerhört kul att få prova.

Helt ärligt kan man ju inte prova hur mycket som helst, men det blev ändå betydligt mer än man trodde från början. Måste säga att jag blev överraskad av hur bra Sandbackas Imperial Stout var... komplex, kraftfull, och ganska vinös med mycket torkad frukt vilket jag gillar i en imperial stout. Kaggen var givetvis väldigt bra, men jag tycker till exempel att den vanliga Stormaktsportern var bättre när jag drack den på ölbloggarträffen i våras. Vill hursomhelst klargöra att jag verkligen gillade Kaggen nu, men att jag minns den som ännu bättre - det blev nästan lite missförstånd när jag snackade med Håge bredvid Brills monter vid slutet av mitt besök.

Jag vill tacka alla trevliga bryggare och importörer för en sådan här trevlig afton!

5 kommentarer:

  1. Verkar onekligen som jag skulle ha struntat i mitt tåg och tagit det senare. Låter som jag missade en hel del gobitar där i slutet. Attans. Hur som tack för ett mycket trevligt sällskapande under festivalen. Vilka öl vann priser förresten?

    SvaraRadera
  2. Johan: Jao, kanske. Fast jag måste säga att så här i efterhand så kanske det hade varit bra att ge sig av lite tidigare. Det sista häftet var rätt onödigt att köpa.

    Tack för sällskapet själv!

    De som vann var Närke Mörker, Nils Oscar God Lager och Oppigårds Winter Ale. Var det någon mer?

    SvaraRadera
  3. Tjena pöjkar! Var riktigt skoj att träffas, jag har en gruppbild som jag lägger upp senare.

    Johan - Gjölen? Var du med vid Brills monter när jag träffade David och Fredrik. Minns att det var en kille till med där, men vid det laget var allt ganska luddigt.

    SvaraRadera
  4. @Stefan: Jag var med vid Brill ett par gånger men tyvärr inte sista rundan då jag var tvungen att rusa till ett tåg. Så om du hängde där innan 19 kan det ha varit jag efter 19 var det troligtvis Markus från Amatörens tankar om öl.

    SvaraRadera
  5. Hmm ja han kan det ha varit. Ser du ut som på din profilbild Johan? Har för mig att den andra killen inte var så värst skäggig.

    SvaraRadera