måndag 23 november 2009

Örebro Öl & Whisky Festival del III

Då börjar det bli dags för den tredje delen av vår rapportering från Örebro Öl & Whisky Festival, jag passar på att skriva den medan mitt minne fortfarande är någorlunda färskt. Detta inlägg blir inte riktigt lika ingående som det tidigare inlägget utan jag försöker lite snabbare att summera några av höjdpunkterna från den senare delen av eftermiddagen och kvällen. Nåja, här är lätt rörig beskrivning av den fortsatta kvällen:

Vi besökte bland annat Irish Pubs monter där jag beställde in en Guldkusten Bitter. Det var en trevlig session-beer och var sådär härligt cask-fyllig. Det var väl ingen super-sensation men det var ändå roligt att prova något från dem.

Plötsligt befann vi oss vid Sandbacka Bryggeris monter där hela gänget (Jag, David, Marcus från Amatörens tankar om öl, Johan från Gjölen och Darren från BeerSweden) beställde in ett varsitt glas av deras Sandbacka Imperial Stout. Gruppen hade blandade åsikter om den, själv tycker jag den var underbar och vinös och sådär kraftfull som man vill ha sin imperial stout.

Efter en hel del trevligt snack med allihop smet Darren och jag iväg för att prova lite Dale's Pale Ale som han absolut tyckte jag skulle prova då jag inte provat den förut. Det var en härlig och väldig god pale ale om än ganska lättdrucken. Helt klart den bästa burkölen jag provat hitills!

Några ögonblick senare blev det en snabb sväng till Johan på Bishops Arms monter där ett litet smakprov av Victory Hopdevil provades. Den var god även fast jag provade den ur en liten pappmugg. Lagom beskt och ipa:igt.

Lite senare stod vi ett gäng samlade kring ett bord och smakade av varandras öl. Jag kommer inte exakt ihåg vad som dracks men De Molen Rasputin på fat var en av de ölen jag stod och smuttade på. Det var väldigt gott och häftigt att få prova den, men jag förde tyvärr inga anteckningar utan nöjer mig med att inse att den var spännande.

Mikael "Dugge" Engström själv var ju på mässan så vi stod och pratade med han och de andra vid Brill & Co:s monter och jag vill passa på att tacka för en trevlig pratstund. Flera öl från Dugges provades, bland annat Avenyn Ale och ½ Idjit!

Ännu senare på kvällen blev det även en hel del prat med Hå-Ge och Berith från Närke Kulturbryggeri, men vid det laget hade det nog nästan intagits lite för mycket öl för att bli annat än beröm och hyllningskörer till de båda bryggarna.

Förövrigt provades det precis innan hemgång en hel del väldigt intressanta öl vid Brill & Co:s monter, men det var väldigt små smakprover. Bl. a Beer Geek Breakfast Speyside Edition och en väldigt liten skvätt av Red Horizon provades tillsammans med några andra öl från Nøgne Ø och Mikkeller.

Minnet sviker mig förmodligen litegrann, och endel detaljer har jag faktiskt glömt bort i allt vimmel. Hursomhelst, detta var verkligen en av de häftigaste dagarna i min ölkarriär.

Tack alla som tog sig tid att prata & tjata, hoppas vi ses ute i ölsverige snart igen!

1 kommentar:

  1. Låter alldeles förträffligt. Ölfestivaler är verkligen skoj.

    SvaraRadera