tisdag 24 mars 2009

Rogue Imperial India Pale Ale (I²PA)


Nästa öl att recenseras, även om det dracks före Sahtin i själva provningsordningen i lördags, är Rogue Imperial India Pale Ale. Att flaskan är både idiotisk ur ett rent pris- och miljöperspektiv samt jävligt snygg har det redan pratats en hel del om, men det kan ju vara värt att nämna igen. En recension på själv innehållet kanske är lite mer intressant? Här kommer en:

I glaset är ölet grumligt orangefärgat med ett stort vitt skum. En del skumrester klibbar sig fast i glaset. En sak som är lite oroväckande är de mörka partiklar som finns längst ner i glaset. Började fundera om det kom från flaskan, men jag vet inte jag ...

Doften är precis sådär underbart amerikanskt-fullproppat med humle som bara en IIPA/DIPA (eller kanske en rejält humlad vanlig IPA, eller amerikanskt barley wine, eller american strong ale... äsch), nå i alla fall nästan bara en DIPA kan vara. Citrus, kåda, tallbarr och grapefrukt förnimmer jag tillsammans med en hel del söt, maltig, karamell och kola.

Smaken är tydligt söt med mycket karamell och kola först. Sedan attackerar humlen som den ju sig bör med väldigt mycket kåda, tallbarr, citrus och grapefrukt på ett väldigt stiltypiskt sätt. Beskan är rejäl, för att inte tala om brutal, men den vägs upp av den påtagliga sötman.

Tilläggas bör att munkänslan är väldigt fyllig. Kroppen känns stor, kletig och trevlig med lagom kolsyra.

Det här är ett farligt lättdrucket öl och de 9,5% alkohol som ölet innehåller är så väl dolda de bara kan bli (inte så ovanligt för stilen dock...). Möjligt att det är något för sött, men många DIPA är ju så här. Överlag är jag kanske inte lika övertygad av detta som jag har varit med Ruination eller Hercules till exempel.

Med det sagt skall man inte ta ifrån ölet att det är riktigt, riktigt bra ändå. En nackdel är ju dock priset - det finns, som sagt, öl av samma typ som håller högre klass som man kan få (eller har kunnat fått) för ett lägre pris. Sverige är ju dock fortfarande lite av ett u-land när det kommer till tillgängligheten av IPA/DIPA, åtminstone på bolaget ... fast nu ska jag inte vara bitter - beror väl kanske lite på att jag läskas av alla dessa IPA/DIPAS Andersand och vissa andra klämt i sig på sistone.

Betyget blir högt: 4,1 av 5.

2 kommentarer:

  1. Tjena boys! Har ni provat Double dogen från flygande hunden? En av mina absoluta favoriter. Herculesen ska jag prova snart, men min lokala ölsnubbe säger att den måste lagra till sig lite. Han vill inte riktigt sälja en sån flaska till mig, buuu. Kolla vår sajt www.femkommanoll.tv och säg vad ni tycker. Annars tack för en skön blogg.

    SvaraRadera
  2. Nej, har tyvärr inte provat Double Dog... har inte sett den i Karlstad. Bara Gonzo, Snake Dog + några mindre intressant flygande hundar... kan tänka mig att det är rejält gott dock.

    Låter märkligt i alla fall! Double IPAs ska ju knappas lagras, inte för att de börjar smaka illa, men humlen som är själva grejen med öltypen avtar ju...

    Var inne och kollade på ert program igår faktiskt. Kul med några som gör Öl-tv! Vi har faktiskt funderat i samma banor, men det har inte blivit av att vi fixat någon kamera och det lär väl kanske inte hända den närmsta tiden heller.

    SvaraRadera