lördag 28 mars 2009

Pumpviken Påsköl

Nynäshamns Ångbryggeri är nästan synonymt med ordet kvalitet (enligt mig), så förväntningarna är ganska upptrissade. Hur är då deras Pumpviken Påsköl? Eftersom det är första gången jag prövar den kommer här en liten recension:

Ölen ser riktigt fin ut, den har en mörk bärnstensfärg med ett beige-aktigt skum. Flaskan är stilren som vanligt från dessa bryggare.

När jag sticker ner näsan och luktar på ölen bådar det gott. Rejält med rostad malt och fullt med humle. Det luktar riktigt bra.

Smaken lever dock inte upp till detta. Kryddorna tar nästan överhanden om ölen, och malten och humlen räcker inte för att balansera upp det. Det ska ändå sägas att det här är bra, superfylligt och så, men överkryddiga öl är inte riktigt min grej. Något som räddar den är en ruskigt trevlig ton av brända mandlar, som är liten men ger ett trevligt intryck.

Årets första påsköl, och jag är inte helt nöjd. Den får ändå 3,75/5.

1 kommentar:

  1. Vad svart den är på bilden. Korkade precis upp en av mina och vad förvånad jag blev. Min är är typisk engelsk brun aleig.

    SvaraRadera