onsdag 25 mars 2009

Påsk Altbier


Nu till ett öl som bryggts på Sigtuna Brygghus i ett samarbete med Wicked Wine... enligt tidningar och diverse andra "dryckessajter" (som väl snarare är mer vininsnöade) skall det dessutom vara ett av året bästa påsköl. Stämmer då detta? Eftersom det här är det första påskölet jag provar kan det ju vara svårt att bestämma redan nu, men här kommer i alla fall en recension av Påsk Alt. Ölet är en så kallad Doppel Sticke, vilket är Altbierens motsvarighet till den underjästa Doppelbocken.

När jag häller upp ölet i glaset bildas fin, stabil medelstor skumkrona över den brunfärgade vätskan. Det lämnas en del skumrester på glaset och skummet ligger kvar tills ölet är uppdrucket.

Doften är riktigt trevlig med mycket rostad malt, choklad, kaffe, karamell, kola, lakrits, torkad frukt, kryddor samt en hel del gräsig humle. Det står att det är tysk (Tettnang, Hallertau, Spalt) och tjeckisk humle (Saaz) i, och de dofter man associerar med den amerikanska humlen märks inte såklart, men det som märks är att det är en hel del humle nerpoppat i bryggden. För övrigt finns det även någon svårdefinierad doft ... liksom "åldrad" på något sätt som Altbiers brukar dofta.

Smaken är liknande doften med mycket rostade toner, karamell, kola, nötter, kaffe, mörk choklad, lakrits och torkad frukt. Väldigt smakrikt med andra ord. Lite saltig och pepprig med mycket gräsig humle. Avslutningen är rejält besk och stannar kvar i munnen länge. Mycket, mycket bra. Medelfyllig till nästan helt fyllig kropp.

Mycket bra Wicked Wine/Sigtuna! Det här var faktiskt lite av en överraskning, måste jag säga ... både mycket mycket smak och mycket smaker. Kanske skall man köpa ytterligare en flaska?

Betyg: 4,0 av 5.

8 kommentarer:

  1. Jag har inte känt mig värst intresserad av påskölen men detta låter ju lovande, ska köpa en flaska baserat på er rekommendation!

    SvaraRadera
  2. Det jag gillar med denna öl är att Wicked Wine går och "gör en egen öl" hos Sigtuna, det jag inte gillar är själva ölen/öltypen.
    Har hittills bara druckit två påsköl, och ingen har fallit mig i smaken - denna samt Nils Oscars..

    SvaraRadera
  3. Ja, jag giller't... men så tycker jag främst att det roliga med öl är variationer mellan öltyper. Vet inte om det finns någon öltyp jag verkligen inte gillar. Det här är perfekt när man är trött på lambic, imp. stouts, ipa, diverse engelsk ale, etc.

    SvaraRadera
  4. Jag hade också tänkt skippa påskölen helt och hållet men jag var en runda på systemet i dag och då slank det ner några flaskor. Bland annat sigtunas altbier och nu blev man ju rätt sugen på att testa den.

    SvaraRadera
  5. Kul! Ska också testa´n. "inget för kycklingar" =)

    SvaraRadera
  6. Jag testade också ölen igår och gillade den, testa en flaska den är riktigt bra.

    SvaraRadera
  7. Köpte den igår. Ska bli spännande att prova den ikväll. Provade Pumpviken igår och den var sådär. Passade inte mig riktigt.

    SvaraRadera
  8. fajanen: jo, prova den du! jag har en Pumpviken i kylen tillsammans med en Oppigårds... blir kanske ingen idag dock, men man har ju tid på sig. Påskölen brukar ju ta slut fort, åtminstone Oppigårds har jag för mig.

    SvaraRadera