måndag 23 mars 2009

Dugges / Nøgne Ø Sahti

Som tidigare nämt så hade jag och David en liten, eller ja liten och liten, hursomhelst en ölprovning i lördags. Det dracks mycket gott och recensioner kommer allteftersom. Först ut blir Sahti:n som Dugges och Nøgne Ø bryggde tillsammans i höstas. Här kommer en recension;

När man häller upp ölen får man syn på en brun-orange ganska ljus färg med ett beige-vitt skum. Det ser riktigt trevligt ut, och både jag och David är överrens om att flaskan är rätt läcker.

Doften då? Väldigt spännande kan jag säga! Rejält med enbarr, någon söt-aktig malt doft och även inslag av karamell. Det finns även drag av honung och speciella inslag av jäst som gör att en viss Belgisk-känsla infinner sig.

Smaken är riktigt trevlig och påminner en hel del om doften. Det är gott om enbarr och honung i smaken, men det finns även toner av torkad frukt och en lätt träighet. Väldigt spännande!

Betyget blir 4,1/5, spännande grejer!

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte nog att "enigheten" var lite väl återhållen i den, hade velat ha mer. Men på det hela taget en trevlig öl.

    SvaraRadera
  2. Okej, jo nog tyckte jag den var påtaglig och ölen var riktigt god och anorlunda.

    Vill du ha mer påtaglig en-smak så bör du pröva Norweigian Wood (om du inte redan prövat den), en av de mest spännande och välluktande öl jag någonsin druckit. :)

    SvaraRadera
  3. På alko står sahitn i kylskåp.Har norrmännen/bolaget missat att det är en kylvara som mjölk?
    Eller är det någon special variant?

    Har inte vågat köpa någon än pga detta.

    SvaraRadera