söndag 8 mars 2009

Diskning av ölglas

Mellan allt öldrickande så kommer ju det tråkiga, men nödvändiga, bestyret - att diska sina ölglas. Jag är absolut ingen expert på området men som jag har förstått det så finns det ett par grundläggande tecken på att ölglaset har fettrester/är dåligt diskat:

  • En skumkrona som försvinner alldeles för snabbt
  • Kolsyrebubblor på insidan av ölglaset

Hur ska man då diska sitt ölglas? Det finns förmodligen en miljon olika idéer om hur man ska göra det, endel använder säkerligen specialtillverkade preparat för diskning av ölglas. Endel sköljer och diskar det enbart med hett vatten, endel använder den gamla hederliga diskborsten och lite diskmedel osv.

Personligen kör jag alltid med en ny svamp, eller åtminstone en svamp som inte använts till något annat än just diskning av ölglas. Detta tillsammans med en skvätt av standardversionen av "Yes". Efter att ha skrubbat glaset ordentligt både invändigt och utvändigt så sköljer jag ordentligt 3-4 gånger med hett vatten och låter dem sedan självtorka i ett diskställ.

Med detta sagt, så vore det intressant om ni andra bloggare/ölentusiaster vill dela med er av era bästa disknings-tips!

9 kommentarer:

  1. Det varierar väl lite, beroende på hur mycket tid man har, och vilka glas det gäller - är mer rädd om vissa. Men en sak tummar jag dock inte på, ölglasen hålls borta från diskmaskinen,

    SvaraRadera
  2. Man läser ju om diskning ibland i div. böcker/bloggar/hemsidor och som du skriver finns det mängder av olika råd att följa.
    Själv är jag lite skeptisk till allt det där. Jag har alltid diskat mina ölglas för hand med vanligt diskmedel och diskbosrte (ibland ny, ibland gammal och äcklig) och jag märker ingen som helst skillnad.
    Ibland kör jag vissa ölglas i maskinen och jag märker ingen skillnad.
    Jag har till och med gjort det förbjudna att dricka mjölk och att fimpa i vissa glas utan att märka någon skillnad efter diskning.

    //MN

    SvaraRadera
  3. Kör mina i maskinen, men sköljer ibland av dom med hett vatten efteråt. Handdisk med äcklig diskborste undviker jag. Unviker också att använda glasen till annat än öl.

    SvaraRadera
  4. Jag kör enbart riktigt hett vatten och undviker fett (har glasen i ett separat skåp så att inte matfett etc landar på dem.) Sen vet jag inte, jag diskar inte enbart med hett vatten av någon annan anledning än att det är det jag är van vid. Kan säkert funka utan problem med vanlig disk, diskmaskin osv.

    SvaraRadera
  5. Brukar också bara köra rykande hett vatten i princip.

    SvaraRadera
  6. Diskmaskin, varför krångla till det?

    SvaraRadera
  7. Om jag vill prova mer än ett öl i samma glas diskar jag med lite diskmedel och diskborste i varmt vatten. Sköljer noggrannt med först varmt, sedan kallt vatten, och torkar med en fräsch diskhandduk. Funkar utmärkt! F.ö. testar jag de flesta ölar i ett stort rödvinsglas. Gott om utrymme att svänga runt och nosa på de goda dofterna...

    SvaraRadera
  8. Diskar för hand med diskmedel och varmt vatten, dricker bara öl i mina ölglas, men dricker också ofta öl ur vinglas.

    SvaraRadera
  9. Kjell Eriksson6 juni 2009 kl. 02:33

    Jag kör allt i maskinen, men sköljer alla sorters glas och muggar efteråt. Det finns alltid en aning diskmedel kvar i dem. Jag har aldrig märkt någon smakskillnad, och jag har bättre smaksinne än de flesta, har inte förstört smaklökarna med att äta stark "mat".

    SvaraRadera