fredag 6 mars 2009

BrewDog Paradox SmokeHead


Vad dricker man en fredag som denna då? Jo, nämligen ett ur raden av whiskyfat-lagrade öl från BrewDog: Paradox SmokeHead. Har haft chansen att prova det här förut på Bishops Arms, men har av olika anledningar undvikit det hela. Nu när det kommer till något bättre pris på bolaget kände jag dock att det var värt att prova en flaska – och det är något jag inte ångrar!

Ölet är svart (eller åtminstone väldigt, väldigt mörkbrunt) med ett fint beigt skum som försvinner efter en stund. Det lämnas en del skumrester på glaset.

Doften är rökig med mycket whisky: toner av bränd ek/trä, tjära, choklad och kola är det som slår mig allra först. Det doftar helt klart inbjudande och nyfikenheten infinner sig helt klart. Påminner en hel del om Islay Cask som ju kom på bolaget förra året.

Smaken är väldigt whisky-aktig; rejält med rök, tjära och trä som vilar på en mycket behaglig imperial stout-bakgrund av vanilj, choklad och kola. Det finns också en hel del saltiga toner. Smaken är faktiskt bättre än doften, vilket jag inte trodde innan jag öppnade flaskan. Brukar ha svårt för whisky-smaken, men doften brukar alltid vara trevlig.

Munkänslan är dessutom helt underbar och nästan det bästa med ölet. Väldigt fyllig kropp med mjuk kolsyra och en lenhet som är ganska svår att överträffa.

Jag är inte världens största fan av whisky (eller för den delen whiskyfat-lagrade öl, har i och för sig inte provat så många, så…), men jag faller platt för detta. Otroligt balanserat och ”tasty”. Definitivt min favorit-BrewDog hittills. Växer helt klart i glaset, även om det nog skulle vara mer lagom att dela med någon. Jag kommer nog köpa en till flaska, men först måste jag rensa munnen med någon lättare ale …

Betyg? Höga 4,3 av 5!

4 kommentarer:

  1. Det är banne mig värt 60:- flaskan, otroligt gott.

    SvaraRadera
  2. Jo, det tycker jag med faktiskt... även om det inte är billigt. På något sätt känns det "värre" när man ska betala 140:- för en stor flaska, än 60:- för en liten... trots att literpriset kan vara lägre eller lika på den större.

    SvaraRadera
  3. http://vinbibblan.blogspot.com/2008/08/brewdog-paradox-1968-islay-cask.html

    Vad tror du. Dricka eller sälja?

    SvaraRadera
  4. på bolaget kostar dom knappast 60kr. mer likt 480kr! hutlöst. men är nog mycket värt att prova.

    SvaraRadera