tisdag 17 mars 2009

Närke Slättöl


Som redan nämnt så var det inte bara Nøgne Ø Imperial Stout som dracks i fredags, utan även en Närke Slättöl; en alkoholsvag amerikansk pale ale på 4,8% (även om Ratebeer säger 4,4%, etiketten på bilden 4,5% så har jag för mig att 4,8% var det som stod på fatetiketten på krogen...). Nåväl, det är väl inte lönt att prata mer om det, utan här kommer istället en recension;

Ölet är gyllengult färgat i glaset med en mycket fin skumkrona. Inte så mycket skumrester dock.

När man först doftar på ölet är det svårt att som humlenörd undvika att le. Underbar, aromatisk humle med mycket tropisk frukt, citrus, ananas och grapefrukt på ett väldigt "juice-aktigt" och koncentrerat sätt. Tankarna går direkt till cAmarillo, och trots att det är Chinook-humle i det här ölet tycker jag det har något som bara dessa två öl haft. Det är en otrolig skillnad mot de vanligare amerikanska pale ale som finns att tillgång här i Sverige (Liberty, Sierra Nevada t.ex.). Kan tänka mig att det är lite så här de där absolut häftigaste amerikanerna doftar ...

Smaken är också otroligt god. Generösa mängder av välsmakande aromatisk humle som sprider sina underbara tropiska frukt-, citrus-, ananas- och grapefrukt-smaker i munnen. Eftermaken är rejält besk och något torr.

Munkänslan känns ganska fyllig för att vara ett så lätt öl. Möjligt att det är något, något tunt ändå, men tack vare en lagom kraftig kolsyra blir ölet väldigt uppfriskande.

Det här är ett öl med hög drickbarhet och det är fantastiskt hur de klämt in så mycket smak i ett så alkoholsvagt öl. Jag älskar det och den trevliga juice-liknande känslan är bara positiv. Likt cAmarillo håller det här mycket hög klass, Närke!

Betyg: 4,3 av 5.

4 kommentarer:

  1. En grym öl som jag hoppas på att se mycket av på pubarna i Götet i sommar.

    SvaraRadera
  2. Precis. Lär vara en underbar sommarbira.

    SvaraRadera
  3. Riktigt god öl. Smaken påminner f.ö. väldigt starkt om Fanta Pineapple.

    SvaraRadera
  4. Har faktiskt inte testat Fanta Pineapple, och jag dricker faktiskt ytterst lite läsk. Men, det lär ju finnas likheter kan tänkas :) Ananas is the shit!

    SvaraRadera