söndag 15 mars 2009

Nøgne Ø Imperial Stout


Efter att Fredrik varit tvungen att hinna med bussen och åka hem var jag ensam kvar på Bishops Arms. Tänkte åtminstone dricka något mer och jag tittade i kylen efter något kraftfullt och komplext som jag tyckte behövdes efter den lite "lättare" Slättölen (som jag kommer skriva om senare). Valet föll på Nøgne Ø Imperial Stout eftersom jag inte druckit den på över ett år, samt att jag var nyfiken på om ölet hade förändrats. Flaskan är nämligen bryggd i november 2006 så det är ju ett tag i alla fall ...

Ölet är närmast svart i glaset med en fin, ljusbrun skumkrona. Kronan ligger kvar till ölet är uppdrucket och det ser hursomhelst väldigt inbjudande ut.

Doften är stor och tydlig med mycket kakao/choklad (tänk riktigt mörk choklad runt 80%), kola, lakrits och kaffe. Det är helt klart mycket rostad toner i stil med rostade kaffebönor.

Smaken är å sin sida lite småsöt i början med stora toner av mörk choklad, hårdrostat kaffe, kola och lakrits. Överlag är det de rostade tonerna som dominerar fast på ett mycket balanserat och trevligt sätt. Bakom detta ligger friskare, humliga citrusaktiga toner och lurar. Eftersmaken är rejält besk, utan att för den sakens skull bli för mycket.

Det bästa med ölet är emellertid att trots de rostade tonerna kändes det oerhört lent i munnen. Här har nog "lagringen" gjort sitt och skapat en mjukare framtoning till ölet som jag uppskattar väldigt mycket. Oerhört fylligt, kolsyran är låg.

Ett mycket drickbart öl som det är svårt att inte tycka om. Jag älskar det! Mitt favoritbryggeri imponerar på mig ännu en gång ...

Betyg: 4,4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Mycket god. Jag har en från 2006 som står i skåpet och drack en från 2004 förra året.

    Men den är ju grym även som färsk.

    SvaraRadera
  2. Jo, det är riktigt bra grejer detta. Nögne Ö tillsammans med Närke är mitt favoritbryggeri. Det är sällan betyget blir lägre än fyra, och de mesta ligger runt 4,3 och uppåt...

    SvaraRadera