fredag 16 januari 2009

Närke Kaggen! Stormaktsporter

Det har varit lite tyst från min sida de senaste dagarna här, och det beror mest på att jag inte har druckit någon öl som är värd att nämna. Däremot har det hänt lite roligt i form av att jag i slutet av förra veckan var och beställde fyra flaskor Bourbon County Stout från Goose Island samt en flaska Cuvée Angelique från Belgiska De Glazen Toren. Så det blir till att hämta ut dem på måndag och senare nästa vecka kanske pröva en flaska av båda tillsammans med David.

Nåväl, nu till själva huvudämnet. Jag funderar på om 2007 eller 2007:a års variant kommer ut på pubarna snart eller om de redan gjort det. David och jag har tillsammans lyckats dricka tre flaskor av Närke Kaggen! Stormaktsporter från Närke Kulturbryggeri, så man ska inte klaga. Jag antar att de nya flaskorna har funnits tillgängliga för smakprovning på ölfestivalerna? Det vore hursomhelst kul om det kom in lite nya flaskor på pubar i Örebro/Karlstad så man kan åka och pröva någon ny årgång.

Avslutningsvis vill jag bjuda på ett inslag från TV 4:as "Humlegården" där Bengt Frithiofsson besöker just Närke Kulturbryggeri.

2 kommentarer:

  1. Idag drack jag för första gången Kaggen! (årgång 2006). Med närmast salig tillförsikt och eftertanke ska sägas, för billig var den ej. Men nu förstår jag hyllningskörerna, för oj, vad gott det var. Jag älskar Bourbon county stout från Goose Island, men detta var ännu ett snäpp vassare. Kommer nog att le hela helgen bara för den här upplevelsen. Tydligen var det fler som varit och frågat efter den tidigare, men inte varit värdiga nog enligt bartendern som då sagt att den var slut. Kan man verkligen göra så? Vad tycker ni?

    SvaraRadera
  2. Personligen håller jag nog Bourbon County en millimeter högre än Kaggen!, men tja, vettkatten om jag nästan inte ångrar mig redan nu. Är underbart gott, och jag kan inte annat än gratulera till att du har kommit över en flaska!

    Sitter i detta nu och smuttar på en Bourbon County.

    Intressant fråga, och den är nog väldigt svår att svara på. Dock så kan jag hålla med bartendern, varför sälja något så exklusivt till ett fyllo på krogen t. ex? Då är det ju bättre att säga att den är slut och låta personen dricka något annat.

    Kommer vedebörande tillbaka nästa dag helt nykter och vill pröva den så tycker jag nog de gott kan sälja den.

    SvaraRadera