lördag 31 januari 2009

Cuvée Angelique

Dåså, då var det dags att börja recensera ölen från gårdagens sammankomst. Förutom Red Seal Ale som dracks till maten (kombinationen var utmärkt) så var detta kvällens första öl att prövas.

Det är inget mindre än Cuvée Angelique från KleinBrouwerij De Glazen Toren som det handlar om. Det första som slår mig (och faktiskt stör mig) är att antingen importören eller Systembolaget tagit bort den läckra pappen som från början förgyller flaskan.

När man häller upp ölen har den en rödskimrande brun färg med ett stort vitt/beige-färgat skum. Det ser helt klart trevligt ut. En liten anekdot är att flaskan rann över när jag öppnade den, så jag hann precis att få under glaset i tid.

Doften är fräsch och trevlig av belgisk jäst, kryddor, apelsinskal och rostad malt. En väldigt trevlig doft som lovar gott.

Hur smakar den då? Till att börja med ska nämnas att ölen är betydligt tunnare än vad jag först hade förväntat mig. När jag väl överkommit det faktumet finner jag toner av ungefär samma saker som i doften, fast betydligt mindre. Det finns helt klart trevliga toner av apelsinskal och rostad malts. Jästen gör sig påmind som så ofta i Belgiska öl.

En god och lagom belgare, dock så skulle jag hellre dricka en färsk 33cl:s flaska Chimay Blå än detta, och det är dessutom betydligt mer prisvärt. Vad blir det för betyg? 3,85/5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar