fredag 23 januari 2009

Bourbon County Stout

Efter att ha spenderat åtskilliga hundralappar på att hämta ut öl denna månad så tänkte jag att det ska bli dags för någon sorts "belöning". Ser verkligen fram emot att pröva denna med David nästa vecka!

Så vad är det vi pratar om? Jo som titeln och bilden antyder är det Bourbon County Stout från Amerikanska bryggeri-puben Goose Island det handlar om. Detta är hursomhelst, utan tvekan, det godaste jag någonsin druckit oavsett kategori (något oväntat faktiskt)!

När man häller och upp ölen har den en nästan kolsvart färg och det blir en liten, liten brun/beige skumring kvar av skummet. Flaskan ser riktigt läcker och stilren ut, man anars nästan att ölen kommer säga mer än etiketten.

När näsan första gången närmar sig glaset får jag någon sorts uppenbarelse. Såhär har aldrig någonsin en Imperial Stout doftat förut trots att jag mycket väl kan ha använt mig av samma smakpreferencer. En otroligt stor doft av honung, vanilj, rostad malt, humle, fudge, kolagodis, mörk choklad och brända mandlar uppenbarar sig. Otroligt! Vad kan man förvänta sig av smaken egentligen?

En hel del faktiskt, det smakar stort och gott av ovan nämnda inslag. Den domineras av brända mandlar, mörk choklad, samt honung och vanilj. På något vis blir det som att dricka någon form av chokladsås, fast betydligt godare. Ölen är otroligt fyllig för en Imperial Stout.

Vad blir betyget? Egentligen vill jag inte sätta ut såhär höga betyg, men nu blir det oundvikligt. Det blir som de skulle ha sagt i nyhetsmorgon, fem solar!

10 kommentarer:

  1. Jag förstår vad ni menar den får 5 toasts av mig med 10/10.
    En av dom bästa ölen på länge.

    Gott snack.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med. En otroligt bra öl! 10/10 från mig.

    /Henrik

    SvaraRadera
  3. Kul att ni håller med! Ölrecensionen kanske blev något euforisk, men den var faktiskt så fruktansvärt god! Hoppas den återkommer någon gång. :)

    SvaraRadera
  4. Jag lyckades få tag på dom sista 8 flaskorna i Sverige igår, tydligen någon som inte hämtat ut sina beställda varor i tid.

    Annars kan man ju dricka den på Monks i stockholm det är dom som har agenturen på goose island.

    Fredrik

    SvaraRadera
  5. Okej det låter härligt! Har tre flaskor till så jag ska inte klaga, men ska dela med mig till David också. :)

    SvaraRadera
  6. Låter som en riktigt god öl helt i min smak.
    Synd att man inte kan läsa era recentioner på Öltorget längre....

    SvaraRadera
  7. Martin N: Mitt konto pajade, mina poäng försvann och så gjorde även endel recensioner. Eftersom sidan inte längre verkar underhållas kändes det inte som någon idé att försöka få tag på Nisse.

    Du kan läsa mina recensioner på BeerAdvocate, det är bara att klicka på ölnamnet (endast på mina (Fredriks) recensioner dock).

    Väl mött!

    SvaraRadera
  8. Mina recensioner finns på Ratebeer (praktiskt att jag och Fredrik använder oss av olika recensionssajter va? :P). Det intressantaste, och av vikt att läsa, kommer upp här på bloggen dessutom (även om vi som sagt turas om att recensera ölen vi dricker här). Ni kan dock räkna med att jag nog skriver några ord om Bourbon County Stout här på bloggen när jag testat den nästa vecka :)

    SvaraRadera
  9. Ett utsökt öl det där. Jag är glad att jag investerade i 20 flaskor priset till trots. Det här ölet ska enligt en bunt människor bara bli bättre med tiden så jag hoppas verkligen att jag lyckas spara några flaskor ett par år. Det platsar definitivt på min topp-3 lista.

    SvaraRadera
  10. Baggen: 20 flaskor?! Blir ju över 1000 spänn... :) Men visst, hade man själv haft möjlighet att köpa så mkt kanske man skulle gjort det.

    Mina förväntingar är nu skyhöga på detta öl, hoppas jag inte blir besviken. Med tanke på att det enligt Fredrik är bättre än Kaggen! så kan man ju inte ju inte tänka sig något annat än att det ska bli som en "religiös" upplevelse av något slag.

    SvaraRadera