onsdag 21 januari 2009

BrewDog Speed Ball


Det har inte blivit något bloggande här på ett tag. Mest eftersom varken jag eller Fredrik druckit särskilt mycket intressant de senaste dagarna - åtminstone inte något nytt. Igår var vi dock en kort sväng på Bishops Arms och testade några öl. Först testade jag en Jämtlands India Pale Ale, som inte var något vidare faktiskt. Det fanns en viss ton i doften som gjorde att jag misstänkte en infektion. Smaken var dock bättre, inte sur eller så, men å andra sidan inget speciellt.

Efter detta slank det ner en Närke Stormaktsporter igen. Jag och Fredrik beställde in en varsin flaska för att njuta länge av detta mästerverk! Det var bättre än jag mindes från i höstas. Berodde nog på att temperaturen kändes lite mer lagom nu (alltså högre). Endast Kaggen! kan väl sägas slå detta mästerverk. Det var en flaska från 2006, så den har ju några år på nacken (knappast till dess nackdel om man säger så). Skulle dock vilja prova 2007 års version av denna och Kaggen!, precis som Fredrik skrev i ett inlägg för någon vecka sedan.

Hursomhelst... nu till det som rubriken antyder - BrewDog Speed Ball. En stark ale skottarna slängt i lite allt möjligt i - guarana, Californian poppy, kolanöt och skotsk ljunghonung. Själv är jag lite av en sucker för öl med en massa konstiga ingredienser, så det verkade intressant. Blir en inte alltför lång recension dock.

Ölet är bärstensfärgat i glaset med ett litet, ungefär ett finger stort, skum. Inte så mycket skumrester.

Doften är blommig med tydliga honungstoner och kola. Det känns maltigt med en viss fruktighet där bakom. Helt klart inbjudande. Påminner lätt om Fuller's Vintage Ale i doften av någon anledning (vilket jag också minns att det fanns en tydlig honungston i, även om den inte innehåller något sådant!). Inte en jättekraftfull doft men helt klart inbjudande.

Smaken är ytterligare något bättre än doften. Det finns helt klart en tydlig sötma med en dominerande honungskaraktär. En trevlig blommighet tillsammans med lite kåda och humle märks före den stora, beska avslutningen. Ett öl med en väldigt speciell och lite svårdefineriad karaktär - antagligen den där guaranan? Lite äppleaktig upplever jag smaken också.

I munnen är ölet väldigt lent och krämigt. Det känns också fylligt.

Ett mycket drickbart och intressant öl! Betyg: 3,9 av 5.

1 kommentar: