onsdag 7 januari 2009

Ölprovning och Old Guardian Barley Wine - dricka nu eller lagra ett tag?

På fredag har Fredrik och jag (David) tänkt ses och testa lite roliga grejer. Jag har en flaska Old Guardian Barley Wine ståendes. Frågan är om detta är något som bör drickas nu, eller om det blir bättre av att stå ytterligare ett tag? Eftersom det är ett amerikanskt barley wine så antar jag att det finns en hel del humle som kommer avta med tiden. Det finns visserligen flaskor kvar i Karlstad, så kanske ska man kosta på sig en till som man kan lagra?

I annat fall har vi en hel del annat som kanske bör drickas relativt snart. Rochefort 8 från 2007, Rochefort 10 från januari 2008, Stone Ruination IPA (som dessvärre troligtvis har gått ut men fortfarande smakar riktigt gott men inte superbrutalt), ett par Monster Ale från 2007, Mikkeller Fra Til... så valmöjligheterna är inte direkt få.

Så, ni som druckit Old Guardian... hur är det nu?

7 kommentarer:

  1. Smakar för spritigt just nu, man kommer över det efter ett tag men den blir garanterat bättre efter ett tag. Det är ingen super färsk humlekaraktär över ölet faktiskt så ni behöver inte vara rädda för att pajja det på något vis.

    Jag tycker dock att det kan vara värt att kosta på er en flaska till för lagring för även om det inte är perfekt just nu så är det ändå gott och väldigt roligt att prova. Köper ni inte en flaska till så drick inte denna än..

    SvaraRadera
  2. Okej. Tack för tipset! Då vet man åtminstone att ölet inte blir dåligt ;) Verkade ju inte vara lika hård åtgång på denna som på Double Bastard... som ju var mkt god och det grämer mig att vi bara har en flaska kvar, men det var ju väldigt hård åtgång på Double Bastard till skillnad från Old Guardian...

    SvaraRadera
  3. Ger min åsikt i form av ett nedkortat utdrag ur mina egna anteckningar från när jag provade:

    "Inte säker på om detta är en barley wine i min smak. Det blir i mitt tycke nästan väl mycket humlebeska, både för stilens bästa och för 650 ml. Visst är det gott, det är det. Men den känns något spretig och kanske lite spritig. Smaken blir förhoppningsvis mer balanserad med lite väntan."

    Så, jag gav den inte lika generöst betyg som andra öl från Stone jag provat. Gillar ni humlefriska barley wines, så öppna den. Men föredrar ni, som jag, mer rundare smaker i kategorin så vänta. Eller, som andersand påpekade ovan. Köp en till, så kan ni prova med gott samvete.

    SvaraRadera
  4. Jag måste säga att jag tyckte att det var rätt trevligt redan nu. Kanske inte lika mycket "umpf" som i Double Bastard men ändå klart kul! Annars kan jag bara hålla med ovanstående skrivare - drick en och köp en till för lagring.

    SvaraRadera
  5. Spara detta Barleywine minimum 1-2 år. Har druckit en färsk och en som var lagrad 3 år sida vid sida och den äldre var ljusår bättre.

    SvaraRadera
  6. Okej. Då sparas den nog ett tag, om det inte blir så att jag köper en flaska till. Double Bastard-ölet var ju trots allt från 2007 och hade väl därmed redan lagrats lite... ska bli kul att spara en flaska till av den ett tag.

    SvaraRadera
  7. Isen ligger blank på Vänern så jag tar bilen och kommer!!
    Vad ska jag ta med mig?
    Kasteel Bier Donker saknas på er lista.

    SvaraRadera