onsdag 7 januari 2009

Öllitteratur?

Mellan allt öldrickande så kan det vara kul att läsa lite öllitteratur, dock så har jag upptäckt att det egentligen inte finns alltför mycket som är lätt-tillgängligt. Genom åren eller ja, de år jag varit intresserad så har det ändå blivit en och annan bok.

Dessa står i min bokhylla:

Jan-Erik Svenssons - En Handbok Öl
Örjan Westerlunds - Svensk Ölbok
Urban Laurins - Lager, Ale & Porter och Andra Ölsorter
Ambrosini Federico och Ryding, Madeleins - Älskade Öl
David Kenning och Robert Jacksons - Öl Från Hela världen

De mest intressanta enligt mig är Svensk Ölbok och Lager, Ale och Porter och Andra Ölsorter då dessa känns ganska kompletta och välskrivna. Den förstnämnda har massa roliga intervjuer med svenska ölpersonligheter och annan Svensk ölkuriosa. Lager, Ale och Porter och Andra Ölsorter däremot har en ganska bred bild av öl i hela världen och ger bra tips på goda och spännande ölsorter, samt massvis av fakta om bryggerier, över hela världen.

Älskade Öl som jag fick av min sambo i julklapp däremot innehåller en intressant liten handbok i hur man brygger eget öl. Det finns även endel fakta om olika länder och deras ölkulturer.

Om ni har några tips på bra öllitteratur, som ni vill dela med er av, så kommentera gärna.

7 kommentarer:

  1. Michael Jackson - Stora boken om öl.

    Den salige Michael Jacksons bok är bra tycker jag, en massa sköna bilder att beundra. Står en del om hur man gör öl, varför öl smakar så olika m.m. I slutet av boken finns det recept på maträtter där öl ingår, kul.

    SvaraRadera
  2. Själv tycker jag att The Brewmaster's Table (Garrett Oliver) är en riktigt bra bok!
    Den tar upp hur man matchar öler och mat ihop och tar även upp komersiella exempel ihop med olika maträtter. Förklarar ingående hur man ska tänka och har också en lång lista med maträtter där olika öltyper rekommdenderas.

    Boken finns dock bara, vad jag vet, på engelska.

    SvaraRadera
  3. Roger Protz "300 beers to try before you die" är väldigt underhållande, låter inte så kul med en lista av 300 öl men man får mycket rolig fakta om både bryggerierna och ölen och det hela är skrivet på ett allmänt underhållande sätt.

    Michael Jacksons "great beers of belgium" är också en riktigt faktarik och underbar bok om just belgisk öl. När jag läste den så gled jag direkt tillbaka in i den belgiska ölvärlden efter att varit något trött på den..

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för tipsen! Själv har jag inte lika många böcker som Fredrik utan har endast orkat införskaffa "Lager, ale, porter & andra ölsorter" samt "Öl från hela världen". Blir definitivt att kolla in era tips dock!

    SvaraRadera
  5. Mitt tips är Svenska Öl i Köket om man även tycker att det är kul att laga mat.

    SvaraRadera
  6. två böcker som jag gillar är Michaels öl & mat av Michel Jamais samt Sveriges ölbryggerier av Lotta Jernström.

    SvaraRadera
  7. En Ölbok av Håkan Engström är riktigt trevlig. Bra skriven, vackra bilder, inriktad till en svensk marknad och faktiskt ganska skoj på sina ställen.

    SvaraRadera