tisdag 4 augusti 2009

Sierra Nevada Torpedo Extra IPA

Sierra Nevada känns som ett bryggeri som det råder blandade känslor om. Endel närmaste hypar dem, särskilt när de gör releaser som Harvest Ale, Bigfoot etc, en annan del verkar tycka att de är relativt mediokra jämfört med andra Amerikanska bryggerier.

Personligen har jag nog ingen uppfattning i den frågan, utan jag tycker helt enkelt att de gör bra öl. Vilken öl är det då jag pratar om? Torpedo Extra IPA? Alldeles riktigt. Alla "hop heads" därute kommer säkert bli lite ledsna i ögat och undra "hur ska en välhumlad IPA kunna klara sig på systembolaget?", frågan är berättigad - jag har inget svar. Som tur är så passade jag på att pröva denna medan den är så färsk som möjligt, över 2 månader innan lanseringen på systembolaget.

Nåja, mindre tjöt - mer recension!

Utseendet är trevligt, ölet har en djup orange färg som är nästintill ogenomtränglig. Skummet är vitt med oranga inslag.

Doften är trevligt, men nästan lite väl maltig. Dock så finns det en hel del tropiska frukter men även inslag av söt malt och lite apelsin.

Smaken går i doftens spår med de tropiska frukterna och den söta malten, men där finns även en ganska läcker touch av apelsinmarmelad som faktiskt funkar. Beskan är rejäl men blir nästan utkonkurerad av den söta maltigheten. Alkoholhalten på hela 7,2% är väl integrerad.

Torpedo Extra IPA är en riktigt god och uppfriskande öl som tyvärr dras ner lätt av att den nästan är lite för söt. Dock så tycker jag fortfarande att detta är oerhört bra, så det blir 4,0 stabila ölkupor av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar