söndag 2 augusti 2009

BrewDog Trashy Blonde


Eftersom det planerade besöket på Bishops förra lördagen blev inställt pga ändrade öppettider, samt tidsbrist från vår sida, hörde jag av mig till David och frågade om han hade lust att gå dit en sväng idag (läs igår) istället. Det hade han.

Den första att nå fram till lokalen var jag, självklart gör man en snabbkoll för att kolla vad som var nytt på fat, det fanns endel kul iaf! Det fanns bland annat BrewDog Trashy Blonde (som detta inlägg senare ska fokusera på), men även Skebo USB samt Gjutarns Bästa Bitter från samma bryggeri fanns på fat, ingen av dem kändes dock särskilt lockande efter att ha provsmakat en liten liten klunk. Det skulle även blir ett par andra intressanta öl i form av Sierra Nevada Torpedo (som förövrigt kommer in i det fasta sortimentet i oktober) samt ett par gamla favoriter i form av Norska Nøgne Ø God Jul och Skotska Traquair 900.

Nu är det Trashy Blonde vi ska fokusera på! Hur var den då?

Färgen är ljust orange med ett stort och luftigt vitt skum, det ser onekligen väldigt inbjudande en varm sommardag.

Doften påminner lite lite om Punk IPA från samma bryggeri, fast det är om möjligt ännu mer humle i doften på denna. Kan ju faktiskt ha att göra med att den är från fat också. Hursomhelst är det många trevliga dofter av grapefrukt och bittra frukter i allmänhet, doften blir som någonslags hybrid mellan Amerikansk IPA samt Engelsk IPA trots att det "bara" är en pale ale.

Smaken är riktigt god och uppfriskande! Massor av grapefrukt och bittra frukter, det finns även ett lätt inslag av tobak som jag inte vet om jag ska gilla eller ogilla. Bland alla dessa bittra fruktsmaker finner jag även ett visst intressant inslag av kiwi. Maltigheten räcker precis till för att balansera upp det hela.

Kroppen är medelfyllig med små friska bubblor som gör den härligt uppfriskande och väldigt drickbar.

Vad blir betyget för denna öl då? Det känns som att det landar någonstans runt 3,8 av 5, mycket med tanke på att det är så mycket smak trots den låga alkoholen. En perfekt sessionbeer. Extra roligt att även Bishops Arms i Karlstad fått in de nya Craft Beer glasen!

4 kommentarer:

  1. Jag gillade inte denna, var iofs på flaska, en flaska som kan ha varit lite sliten.. Doftade urin tyckte jag med BrewDogs typiska skarpa beska.. Får kaaanske ge den en chans till från fat..

    SvaraRadera
  2. @andersand: Jag hade problem med min flaska som kom från Systembolaget - troligen är de från samma batch.

    Sedan kanske det är tveksamt om de ska använda Svensk Mikrobrygd-glasen till skotsk ale. Fast... Det är ju ett bra glas.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är möjligt att de flaskor som funnits ute inte varit helt friska. Det här var dock, som Fredrik skrev, faktiskt riktigt gott.

    Glasen är trevliga också. För mig kan de gott använda de här glasen till alla öl jag dricker. Skönt att slippa de fula IKEA-glasen, tycker jag. :P

    SvaraRadera
  4. andersand: Absolut, ge den en chans till, kan nog ha varit en dålig flarra du drack. :)

    bark: Ja, på något sätt kändes det ju lite fel, fast som sagt, det är ju riktigt schyssta glas. Har liknande hemma fast utan loggn.

    SvaraRadera