onsdag 5 augusti 2009

Contreras Valeir Extra


Contreras Valeir Extra är en av månadens tillfälliga nyheter på Systembolaget. Det blir också det första öl jag från nyhetesläppet jag provar den här månaden.

Ölet är grumligt gulfärgat med ett ganska stort vitt skum, som sedan sjunker ner och bildar ett litet skumlock.

Det första som slår mig när jag doftar är en väldigt humlig, fräsch doft, som bland annat bjuder på ananas, aprikos, citrus (ganska tropisk) tillsammans med lite belgisk, kryddig jäst. Kanske inte riktigt vad jag väntade mig innan, även om jag visste att det skulle vara amerikansk humle (Amarillo) i. Amarillo är helt klart en av mina favorit humlesorter.

Smaken är liknande doften, även om jag tycker det drar litet mer åt kåda och tallbarr tillsammans med citrusen och aprikosen, som ju fanns i doften. Det finns också lätta toner av karamell, deg och örter där. Tyvärr tycker jag mig också känna en viss ton av grönsaker, som visserligen inte förstör så mycket, men de finns där och drar ner betyget litet grann. Beskan är ganska kraftig och ligger kvar länge.

Kroppen är medelfyllig; kolsyran är någonstans mellan mjuk till medelkraftig. Munkänslan känns litet torr.

Ett rätt trevligt öl! Känns väldigt mycket som en Belgisk IPA snarare än Saison tack vare humlekaraktären (tillsammans med jästigheten) och den kraftiga beskan. Hade det inte varit för den lätta tonen av grönsaker jag tyckte mig känna under drickandet, hade betyget blivit ytterligare lite högre.

Betyg: 3,5 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade verkligen den här. Så pass mycket så att jag köpte på mig ett par extraflaskor idag faktiskt. Gillade tvåligheten av humlen ihop med det belgiska. Instämmer i tolkningen av den som en belgisk IPA.

    SvaraRadera
  2. Okej. Som sagt, ett riktigt trevligt öl, men jag tyckte mig finna en lätt grönsakston som fick mig att tänka på Slottskällans öl - och det är inte särskilt positivt i mina ögon. Annars blev jag först väldigt exalterad över den underbara Amarillo-doften som spreds ur glaset till en början :)

    SvaraRadera