söndag 9 augusti 2009

Oud Berseel Oude Geuze Vieille

Efter det förra, lätt konspiratoriska, inlägget om BrewDog återgår jag till att skriva ännu en recension. Räkna dock med fler granskningar i framtiden, och jag kommer garanterat att ha både rätt och fel - som tur är.

Hursomhelst, detta är ett av ölen jag och David drack på våran lilla provning för ett par veckor sedan. Geuze och lambik är något jag lärt mig att uppskatta det senaste året eller ett och ett halvt. I början tyckte jag att det var alldeles för surt och o-öligt, nu tycker jag det är bland det bästa som finns!

Vilken geuze är det då det handlar om? Något från Cantillon? Nej, det är geuzen som gjorde inmarsch i det fasta sortimentet förra året, nämligen Oude Geuze Vieille från Belgiska Oud Berseel. Den har inte fått så värst positiv kritik här på bloggarna, men på öl-rating-sidorna har den fått desto bättre kritik. Därför är det med skräckblandad förtjusning jag provar den.

Jag blev inte besviken!

Färgen är grumligt orange med ett litet och luftigt vitt skum. Det ser sådär halvtrevligt ut som sig bör när det är geuze det handlar om. Flaskan är fin och det är alltid roligt att öppna något med kork.

Doften har stora syrliga inslag med toner apelsin och stall, massvis med funk som sig bör. Det finns också en härlig ton av gröna äpplen.

Smaken är syrlig även den med samma toner av stall och funk som doften bjöd på. Här hamnar dock fokuset nästan ännu mer på dessa (omogna) gröna äpplen men även lättare inslag av citrusfrukter och en väldigt lätt beska. Det är en väldigt torr geuze vi har att göra med.

Ölet är medelfylligt på gränsen till tunt med stora och nästan stickiga bubblor.

Detta är inte i klass med t. ex Cantillon Geuze men den är ändå trevlig och väldigt prisvärd. Denna flaska var nog ganska gammal och var dammig på hyllan där den stod, jag tror inte Systembolaget i Karlstad ens hade sålt slut på hela den första leveransen. Vad blir då betyget? Eftersom jag faktiskt gillade den och var på riktigt geuze humör, och med tanke på det fördelaktiga priset så får den 3,7 sura poäng av 5!

2 kommentarer:

  1. Det är ett öl som jag druckit många av i sommar. Lättillgänglig och bra pris. Den åker ofta fram när det kommer nytt besök. Mest för att se reaktionerna!

    SvaraRadera
  2. Denna öl testade jag för nån vecka sedan. Det var första gången jag drack nåt av den typen av öl. Då när jag testade den tycke jag den var ok. Men så här med lite distans så tycker jag det var en riktigt god öl. Beställde precis en låda till ölsällskapets nästa provning!

    SvaraRadera