onsdag 12 augusti 2009

Rogue Chocolate Stout


Det sista ölet att recensera från provningen som vi hade för några veckor sedan är Rogue Chocolate Stout. Jag inser nu att det snart är tre veckor sedan, men det gör ju inte något att ha litet recensioner liggandes när det i övrigt är ganska lugnt på ölfronten för egen del.

Ölet ser trevligt ut i glaset; svart med ett ljusbrunt skum. En del skumrester lämnas.

Doften är trevlig; mycket choklad/kakao (nästan som att dofta på en nybakad choklad/kladdkaka). Rätt anonym i övrigt, men är det choklad man vill ha, som jag antar är meningen med ölet, så blir man inte besviken.

Smaken då? Jo, den är ganska söt med tydliga toner av både mörk choklad och mjölkchoklad. Det finns också en viss ton av fudge/kola, som är väldigt trevlig. Dock kände jag inte särskilt mycket humle och beska, vilket jag blev lite förvånad över då IBU:n skall vara 69, om jag inte minns fel. Kanske var jag aningen avtrubbad efter ett öl som Essentia Bina? Visserligen rensades "palatten" med en lambic däremellan, men ändå.

Munkänslan är något tunn - lätt till medelstor kropp med aningen för kraftigt tilltagen kolsyra vilket drar ner betyget något.

Det här är ett ganska bra öl, men jag hoppades på mer. Antagligen försvann den lite i mängden av all annan god öl som konsumerades under kvällen.

Betyget då? 3,5 av 5.

3 kommentarer:

  1. Hade också väntat mig mer av denna öl. Den var lite för söt. Hade inte kunnat dricka en hel flaska själv.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det kunde ha smakat mer av allt!!

    SvaraRadera
  3. Då är vi fler då... ;) Hade nog lite höga förväntningar: ett betyg på 3,9 på RB samt en andraplats på listan över "Sweet Stouts" gjorde väl helt enkelt att den kändes lite hypad..

    SvaraRadera