torsdag 6 augusti 2009

Chouffe Houblon Dobbelen IPA Tripel


Förutom att ha ett krångligt namn så är Chouffe Houblon Dobbelen IPA Tripel också ett väldigt intressant öl på pappret. Detta tack vare användandet av två amerikanska humlesorter - Amarillo och Tomahawk - samt en av de mest klassiska humlesorterna: tjeckiska Saaz. Jag personligen har dock alltid haft svårt för just stilen tripel - även om jag tycker Chimay Triple/Blanche är god. Därför skall det bli intressant om den extra mängden humle kan hjälpa till att höja upplevelsen.

Ölet är grumligt gulfärgat med ett stort, vitt skum; det lämnar ifrån sig en hel del skumrester på glaset och ligger kvar tills ölet är uppdrucket. Ser väldigt trevligt ut!

Doften är riktigt trevlig; väldigt fruktig med tydliga toner av hö/gräs, blommor, apelsin, jäst, kåda, aprikos samt en del citrus/citron. Det finns helt klart en del tropisk frukt-karaktär över ölet. Det märks att det är både amerikansk och tjeckisk humle i - och då tänker jag särskilt på Amarillo och Saaz.

Smaken är ytterligare något bättre än doften; väldigt fruktig med toner av hö/gräs, blommor, karamell, deg, kåda/tallbarr, aprikos, jäst, apelsin, citron och ett stänk av tropiska frukter. Väldigt mycket olika, trevliga smaker med andra ord. En förhållandevis stor, lång beska avslutar ölet.

Kroppen är fyllig; väldigt len och nästan litet oljig. Kolsyran är mjuk (speciellt för den här stilen). Munkänslan är väldigt torr på något sätt.

Det här är ett fantastiskt öl! En perfekt kombination av en tripel och en DIPA. Inte så humlig som en vanlig IPA kanske, men betydligt mer än en vanlig tripel.

Rekommenderas verkligen!

Betyg: 4,4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Känns som att jag måste gå och köpa ett par flaskor. På din beskrivning låter det som något jag verkligen kommer uppskatta.

    SvaraRadera
  2. För mig var det en sanslös besvikelse.
    Uppskattade utseendet men inte doften & smaken. Tyckte den var väldigt klen. Beska? VARTDÅNÅNSTANS??! ;)

    Kanske fick ett måndagsexemplar, vem vet, men jag hade svårt att ens få ner mina 25 cl eftersom jag delade flaskan med två vänner.
    Det var dessutom den första ölen jag drack, så mina smaklökar var inte förstörda innan..

    SvaraRadera
  3. Det låter som en öl i min smak. Ska hämta upp en flaska ur källaren i helgen.

    SvaraRadera
  4. Christer: Ja, gör det!

    Dempa: Hm. Knepigt. Tyckte den hade en ganska rejäl beska ändå, som sagt, även om humlen överlag drog mest åt arom- och smakhållet..

    Emersons Husse: Det låter som en utmärkt idé!

    SvaraRadera