torsdag 6 augusti 2009

Punk IPA - Förändringar?

Punk IPA som jag minns den...

Min första konspirationsteori! Eller något...

Efter en lång dag på jobbet bestämde jag mig för att sätta mig i solen och ta en Punk IPA, en riktigt uppfriskande och rejält besk liten IPA.

Givetvis förväntar jag mig att allt skall vara som brukligt.

Men nej, det känns lite märkligt, något är inte som det brukar. Vad jag har för mig så brukar Punk IPA vara lätt grumlig eller åtminstone lite lätt grumlig i sin blekgula prakt. Idag var så inte fallet, man kunde lika gärna ha hällt upp en Spendrups Export eller dylikt i glaset. Inte ett spår av grumlighet eller att den skulle vara opastöriserad osv.

Dessutom har jag hört på diverse forum osv att det verkar som BrewDog mer och mer börjar brygga öl för den stora massan (därmed inte sagt att de blivit dåliga) och jag känner inte igen min gamla Punk IPA.

Till och med när jag läser lite recensioner på b. la Ratebeer så får jag vatten på min kvarn. En användare med namnet imdownthepub skriver t. ex "Bottle conditioned, 330 ml, from Tesco in Banbury. Pale gold, slightly hazed with white head."

Är det jag som har drömt att den var som jag hade för mig? Har de ändrat i receptet? Vad har hänt?

Punk IPA idag, bilden kanske inte är perfekt, men man
får ändå en uppfattning om att den är väldigt klar.

15 kommentarer:

  1. har för mig att jag läst på deras egen blogg att de skulle sluta med någon typ av filtrering.

    hittade inlägget
    http://www.brewdog.com/blog-article.php?id=99

    SvaraRadera
  2. 1) Punk har alltid varit hyfsat klar och verkligen inte grumlig.
    2) Brewdog ändrade rätt nyligen sina filtreringsprocedurer. Kika i deras blogg på hemsidan.
    3) Brewdog kör inte med bottle conditioning på sina standardprodukter. Därav mycket tveksam till hur tillförlitlig din "källa" du citerar är.

    SvaraRadera
  3. Mo: Har aldrig sagt att jag har någon källa på det. Utan som sagt är det rena spekulationer från min sida.

    Dock så har jag hittat fler bilder på google osv som jag tycker bekräftar vad jag uppfattat.

    Men det är ju möjligt att BrewDog bryggeri flera varianter av Punk IPA. :)

    SvaraRadera
  4. Tillägg till mitt förra svar till: Även när jag kikar på t. ex Barks recension på Ofiltrerat http://www.ofiltrerat.se/2007/11/brewdog-punk-ipa.html så skriver han att den är lätt grumlig.

    Känns som att något måste ha hänt, men det kanske har att göra med att de ändrat sina filtreringsprocedurer som du skriver om i ditt inlägg.

    SvaraRadera
  5. Någonting har de i alla fall ändrat någon gång...
    Jämför humlesorterna:

    http://www.brewdog.com/punk_ipa.php

    http://www.brewdog.com/media/downloads/sell-sheets/Punk_IPA_sell.pdf

    //Johan

    SvaraRadera
  6. Johan: Tack för en otroligt intressant observation! Detta betyder ju åtminstone att något troligtvis har förändrats (och att jag förmodligen inte är helt ute och cyklar).

    Tycker även det är knepigt att det finns bilder där den är relativt "oklar" i färgen och rentav grumlig - gentemot min flaska idag som var klar som den renaste lagerölen. :)

    Hursomhelst, det var fortfarande gott, bara inte som jag minns den.

    SvaraRadera
  7. Punk IPAn (och Brewdog i stort) är väl rätt svajjiga i allmänhet. Ena dagen passionsfruktskalas, andra dagen blöt-hund-oxidationsdowner.

    SvaraRadera
  8. Första gången jag drack Punk IPA, dvs strax eter den först släppts på bolaget, så var den ölen jag drack i princip helt klar. Har för mig att den där grumligheten kan komma ifrån något som kallas proteinfällning. Det kanske kan vara fallet här beroende på färskhet på flaska, ingredienser. Det är lätt att göra en höna av en fjäder.

    SvaraRadera
  9. Har testat Punk IPA två gånger och då har den sett galet filtrerad ut, typ som färgat vatten.

    SvaraRadera
  10. Galet filtrerad var bra Marcus!!!

    :-)

    SvaraRadera
  11. jag har nog aldrig stött på en grumlig, utan den har alltid varit klar som piss!

    SvaraRadera
  12. Som tidigare skrivits är ju BrewDog rätt ojämna av sig.

    Men vissa öl kan bli grumliga av temperaturförändringar (”chill haze”). Det kanske är det som spelar in?

    SvaraRadera
  13. Jag minns helt ärligt också Punk IPA som klar när jag drack den första gångerna... dock är det mycket möjligt att NÅGOT har förändrats i själva ölet... men å andra sidan är minnet ganska vagt.

    SvaraRadera
  14. Den senaste jag drack smakade inte som förr. Så något är nog ändrat..

    SvaraRadera
  15. Nu tog jag en Punk IPA, och den är aningen aningen grumlig. Inte så att man inte kan se igenom glaset, men samtidigt långt från de filtrerade lageröl du jämför med.

    Hm. Min flaska var från batch 171, om det går att jämföra på det sättet.

    SvaraRadera