torsdag 30 juli 2009

BFM Cuvée du 11éme


Brasserie des Franches-Montagnes är ett schweiziskt bryggeri som jag recenserat ett par öl av förut här på bloggen. Därför var det riktigt intressant i lördags när en flaska Cuvée du 11éme delades på provningen. Det står att på Ratebeer att ölet är en porter, men redan innan visste jag att det skulle vara en ganska "funky" historia. Var det då bra eller dåligt?

Ölet ser fint ut i glaset - mörkbrunt med ett ganska stort beige-vitt skum. Lite skumrester.

Doften är intressant; det finns toner av bränd malt, pepparkakor (!) och kryddor. Det hela blandas, inte helt oväntat, med en del funk i ladugård/stall-aktig still, samt en ton av omogna äpplen på sant Orval-manér.

Smaken är syrlig/sur med toner av gröna äpplen, citron, choklad-aktig bränd malt och funk. Det är helt klart gott, påminner en hel del om en Orval med rostad malt.

Kroppen är lätt till medelfyllig. Känslan i munnen är len och lite torr. Kolsyran är medelstark men blir ganska mjuk med tiden (såklart).

Ett intressant öl. Kanske inte supergott, men jag gillar det. Ovanlig kan man väl kalla den. Sedan är ju frågan om det är meningen att det skall smaka så här? Jag misstänker att vissa blir rätt chockade och häller ut den, vilket jag fått intrycket av att vissa gjort på Ratebeer.

Betyg: 3,7 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar