lördag 18 juli 2009

Öl i Kraków

Senaste veckan har spenderats i Kraków, Polen, tillsammans med mina föräldrar och syster. Billig mat och dryck, ja sådant som är viktigt, lockade helt klart för egen del. Fanns det då något i ölväg som är värt att nämna?

Ja, visst gör det det. Bortsett från en hel del standardlageröl som konsumerades på diverse restauranger (Okocim, Zywiec, vilka var helt okej från fat i mitt tycke) så besöktes bryggeripuben C.K. Browar, som väl får ses som öl-höjdpunkten på resan. Jag bestämde mig för att testa alla fyra öl som fanns att tillgå.

Först ut var ett öl kryddat med ingefära; C.K Browar Imbirowe (Ingwer). Jag gillar kryddöl, så jag tyckte det här verkade intressant. Det fanns dock ingen direkt påtaglig ingefäradoft/smak som man kanske kan önska, utan endast en lätt kryddighet som jag inte direkt kan säga var ingefära. Istället var det främst en maltig, karamellig öl med trevliga inslag av smultron i doften. Smaken var söt karamellig med de där trevliga bäriga tonerna som också fanns i doften. Även om jag var lite halvbesviken först eftersom jag trodde att ingefäran skulle vara tydligare, tycker jag ändå att ölet var helt okej. Det kändes färskt och trevlig. Betyg: 3,1 av 5. Morsan verkade gilla den här, så hon beställde in en extra.

Öl nummer två, Weizen, serverades med en liten citronskiva på glaset. Inte helt vad jag gillar, så jag plockade bort den. Ölet såg ut som sig bör, grumligt gulaktig med ett fint, stabilt skum. Doften är kryddig med toner av nejlika, citrus och litet apelsin. Smaken är liknande med en viss citrus-syrlighet. Kroppen är lätt, och ölet känns väldigt uppfriskande i värmen som låg över Kraków. 3,2 av 5.

Efter det var det dags för Dunkel. Ölet var mörkt bärnstensfärgat med ett fint skum som lämnar en hel del rester. Doften var maltig med toner av karamell och något sött godis, som jag inte riktigt kan säga vad det är. Smaken var ganska söt (utan att det blir för mycket) och lätt rostad med karamell och små toner av mjölkchoklad. Kroppen är medelfyllig, och vätskan känns väldigt len. Det blev min favorit under besöket, även farsan verkade tycka bäst om denna. Betyg: 3,4 av 5.

Sist ut var Jasne (Pils). Det här var inte min favorit, men det kändes ändå helt okej och drickbart. Doften var maltig med lätta humliga toner (polsk?). Smaken var ungefär likadan den, med en fin liten beska på slutet. Det finns också någon hussmak som jag inte riktigt kan definiera, men den återkom i alla öl. Betyg: 2,9 av 5.

Allt som allt var det trevlig, och billigt. 30 cl (vilket var den minsta volymen man kunde köpa) kostade motsvarande 10-13 kronor, beroende på vilket av ölen det var. Billigt för en västeuropé med andra ord.

Övriga öl som testades var:

Zywiec Porter (3,6 av 5)
Zubr Jasne Pelne (2,4 av 5).
Tyskie Gronie (2,4 av 5).

Så, vad ska man dra för slutsats? Åker man till Kraków är ett besök på C.K. Browar helt klart något man bör unna sig. Visserligen spelades det litet väl hög musik emellanåt, men det gick att leva med.

Tyvärr blev bilderna tagna med mobilkameran tämligen kassa. Men men, så är det.

Nej, nu ser jag fram emot litet roligare grejer. Har litet hemma som inte provats + att Alex tydligen har beställt/privatimporterat litet igen så det blir förhoppningsvis ett par riktigt intressanta öl snart framöver!

5 kommentarer:

  1. Polackerna verkar ha öl som kryddats med honung och/eller ingefära som specialitet.

    SvaraRadera
  2. Bark: Polackerna verkar vara lite småbesatta av honung då de är några jävlar på att producera mjöd också.

    SvaraRadera
  3. bark: ja, de verkar lite speciella. såg dock ingen honungsöl där jag var. skumt. polsk mjöd har jag lite halvtaskiga minnen av sedan tidigare. ;) köpte någon flaska på bolaget för något år sedan eller så, och ja, minns mest att det smakade väldigt spritigt, sött, och jävligt mycket honung ;)

    SvaraRadera
  4. Visst är Krakow en trevlig stad?

    Polsk öl är väl sisådär, slinker ner gör de men kanske inga mästerverk.

    SvaraRadera
  5. Jodå, det är en riktigt trevlig stad, även om jag tycker exempelvis en stad som Prag var trevligare när jag var där för ett par år sedan. Tyvärr drack jag ingen vettig tjeckisk öl då.

    Nej, precis, det finns bättre grejer, om man säger så.

    SvaraRadera