lördag 11 juli 2009

Stone/Nøgne Ø/Jolly Pumpkin Special Holiday Ale

Ytterligare ett öl som dracks på provningen för (över) en vecka sedan var Special Holiday Ale, ett samarbete mellan tre välkända bryggerier: Kalifornien-baserade Stone Brewing Company, Michigan-bryggeriet Jolly Pumpkin Artisan Ales och Norges stoltheter Nøgne Ø. Alla tre bryggerier har hittills inte gjort mig besviken, så det här borde ju bli otroligt bra? Det blir för övrigt en ganska kort recension;

Ölet är mörkbrunt med ett litet, fint vitt skum. Ser okej ut.

Doften är helt klart intressant och god; det är, föga förvånande, kryddigt med en hel del nötaktiga toner, karamell, lätta stänk av choklad samt pepparkakor.

Smaken är - precis som doften - väldigt kryddig och "julig" med tydliga nötaktiga toner, med en något för kort eftersmak. Det är inte dåligt, men jag väntade mig mer.

Kroppen är fyllig, vätskan känns len, och kolsyran är ganska låg.

Det är är ett gott öl, men jag hade väntat mig ännu mer av ett öl från dessa tre bryggerier. Sedan är det klart att det kanske passar bättre på vintern än på sommaren, för det här är ju ett julöl och inte ett juli-öl.

Betyg: 3,6 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar