lördag 11 juli 2009

Olvi Tuplapukki

Precis som Bark på Ofiltrerats mor så brukar min far köpa med sig någon flaska, eller i det här fallet, burk med öl när han är ute och reser. Den här gången åkte han på kryssning till Helsingfors för att sedan bila sedan åka vidare till Lettland någonstans. Jag hoppades han skulle hitta något obskyrt, men då tiden inte räckte till så blev det ett par burkar med Olvi Tuplapukki, som jag faktiskt inte prövat än. Förväntningarna är ju inte precis höga efter att ha läst lite på RB och BA. Malt liqour är stilen de klassat den som - en stil som (o)förtjänt(?) fått väldigt mycket skäll.

Hursomhelst, dags för en recension!

Utseendet är det ju inget fel på, det är ett rejält benvitt skum och ölen har en mörkt gyllene färg. Burken ser helt okej ut den med, fyndigt med två bockar på en dubbelbock!

Doften är inget vidare, lätta inslag av kornmalt, gräs och en viss ton av fudge men även inslag av bröd och brända mandlar. Man känner även på doften att alkoholhalten är relativt hög.

Smaken är förvånande nog helt okej! Den är faktiskt ganska maltig och det finns inslag av tysk(?) humle men även en viss kemikalisk smak som ofta finns i massproducerad öl, de brända mandlarna gör sig också påminda.

Kroppen är nästan lite kletig, med små och friska bubblor.

Är detta något jag skulle rekommendera? Tja... Det är ju inte särskilt gott - men absolut inte äckligt heller. Det är inget jag själv skulle lägga pengar och möda på, men för att vara på 8,5% tycker jag alkoholsmaken var relativt liten. Vad blir betyget på detta öl? Det hamnar någonstans runt 2,25 poäng av 5!

Fick förresten just veta att min far varit iväg och flängt runt i Sverige och köpt med sig en Runöl, som jag antar är den här, ska bli betydligt intressantare än denna, ska bli roligt att prova när han kommer hem. Nej nu får det bli något godare. Hoppas ni har/har haft en trevlig helg därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar