söndag 19 juli 2009

Vad står på lagring? (2)


Det verkar vara inne att skriva vad som står på lagring. Min bloggarkollega Fredrik skrev ett inlägg förra månaden, så jag tänkte att det var dags att skriva ett själv, vilket jag inte gjort sedan januari, om det nu inte är så att jag är totalt blind och senil.

Hursomhelst!

BFM La Meule (1 st)
BFM Cuvée du 11ème (1 st)
Brewdog Paradox Smokehead (1 st)
Cantillon Kriek 2008 (1 st)
Chimay Blå 2007 (1 st), 2008 (2 st)
De Dolle Oerbier (1 st)
Dupont Avec Les Bons Voeux (1 st)
Fuller's Vintage Ale 2008 (1 st)
Gales Prize Old Ale 2007 (2 st)
Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blue 2008 (1 st)
Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel (2 st)
Mikkeller Festival Special Edition 2009 - Stella 0 (1 st)
N'Ice Chouffe 2008 (1 st)
North Coast Old Stock Ale 2008 (2 st)
Nynäshamns Smörpundet Porter 2007 (1 st)
Nøgne Ø Dark Horizon Second Edition (1 st)
Nøgne Ø God Jul 2008 (1 st)
O'Hanlons Thomas Hardy's Ale 2008 (2 st)
Rogue Chocolate Stout (1 st)
Schloss Eggenberg Samichlaus Bier 2008 (1 st)
Stone Double Bastard Ale 2007 (1 st)
Stone Imperial Russian Stout (1 st)
Stone Old Guardian 2008 (1 st)
Trappistes Rochefort 10 (1 st)

Det var en del ändå. 30 öl. Fast några kommer nog konsumeras ganska snart. Chimay Blå har jag, precis som Fredrik, också tänkt spara undan någon flaska per årgång från för att sedan parallelltesta. Känns ju som ett väldigt prisvärt, lättillgängligt öl så det blir ju inte särskilt svårt att uppnå heller (så länge man inte dricker upp någon av de äldre flaskorna av någon dum anledning).

... och jag borde nästan beställa några Orval och ställa undan. Det störande med det ölet är att det är så gott att det är svårt att låta bli att dricka upp det - och det jobbiga är att jag inte kan knalla in på bolaget här i Karlstad och köpa dem direkt, utan jag måste beställa, vilket aldrig blir av (och när jag beställer blir det bara exklusiva, dyra mitt i månaden-grejer vilket gör att ett öl som Orval hamnar i skymundan trots att det, i mitt tycke, är ett av världens bästa öl).

5 kommentarer:

  1. Det skulle också vara intressant att veta hur dina öl står.

    Jag har inte hittat något optimalt ställe för att lagra mina öl i min nya lägenhet så det skulle vara kul att veta hur ni andra ölentusiaster gör för att lagra ölen.

    SvaraRadera
  2. Jag har mina öl i garderob, vilket väl inte alls är optimalt men jag har ingen bättre alternativ. Jag tror dock inte att det är några större problem, även om givetvis de högre temperaturerna nu under sommaren kanske inte är de bästa. Det som är bra är att det är mörkt i alla fall (de står dessutom i ett par lådor inne i garderoben).

    Jag har åtminstone lagrat öl som Bigfoot (9 månader) och Rasputin (11 månader) och båda var mycket goda, särskilt den sistnämnda var fantastisk.

    SvaraRadera
  3. Menar alltså North Coasts Old Rasputin.

    SvaraRadera
  4. Stella ska du nog se till att korka upp snart tycker jag då den var fantastisk när jag testade den för ett par veckor sedan. Perfekt måndagsöl... eller inte.

    SvaraRadera
  5. Ja, det blir nog ganska snart... men det är en stor flaska också :)

    SvaraRadera