tisdag 28 juli 2009

Beer Here Dark Hops

Det var inte bara Essentia Bina som stod på "menyn" i lördags, utan också ett annat öl från det, förhållandevis nystartade, danska bryggeriet Beer Here - nämligen Dark Hops. Christian Skovdal Andersen behöver väl knappast någon närmre presentation, och det känns väldigt kul att få testa ett av hans öl då jag inte har haft möjlighet att testa särskilt mycket från Ølfabrikken-tiden.

Essentia Bina var ett fantastiskt öl enligt mig, så hur var då denna skapelse?

Det börjar bra! Ölet ser fantastiskt ut i glaset - svartfärgat med ett stort, stabilt och krämigt brunt skum.

Doften lovar gott då det känns väldigt "grönt" - citrus, grapefrukt, tallbarr och kåda är det första som slår mig. Efter en stund börjar jag också ana tropiska ananastoner och ja, då är det svårt att inte bli nöjd. Bakom humlen lurar en del rostade, maltiga chokladtoner, men det är främst en fräsch humleprofil och det tackar man ju inte nej till.

Smaken är också den humlig med stora mängder tallbarr, kåda, citrus och grapefrukt. Dessa friska toner blandas med mörkare maltigare sådana - mörk choklad, lakrits och kola kommer fram och skapar en bra balans till ölet. Det finns också en Nøgne Ø-aktig ton, som jag tycker är svår att definiera på något annat sätt. Det måste vara någon hussmak av något slag då jag känt det i alla Nøgne Ø-öl samt i till exempel Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel (som också är bryggd där, precis som Dark Hops). Eftersmaken är lång och besk och det känns som den sitter kvar för evigt.

Munkänslan är fyllig, litet oljig och krämig. Kolsyran är perfekt.

Det här är ett fantastiskt öl och jag skulle vilja testa mer Beer Here-öl efter det här (och Essentia Bina). Rekommenderas!

Betyg: 4,4 av 5.

3 kommentarer:

  1. Instämmer i att Dark Hops är fantastiskt god, har ett par flaskor kvar här hemma som jag ska dela med en polare om några dagar. Smaskens.

    Någon annan än jag som tycker att ölet påminner om en mer humlad Beer Geek Breakfast? Kan det möjligen vara Nögnes hussmak plus tallbarr/gintonen som finns i bägge ölen som spökar?

    SvaraRadera
  2. Jag gillar välhumlade öl men tyckte detta öl saknade balans. Har 4 flaskor kvar och de får nog stå och götta till sig ett år. Håller med om att Beer Here gör en massa goda öl dock!

    SvaraRadera
  3. Markus: Jo, det verkar vara fler som gillar den :) Det är nog sant att det även påminner om lillebror Beer Geek, minns att den i färskt tillstånd hade tydligen humletoner (tallbarr) tillsammans med rostade malten i perfekt balans. Var längesedan jag drack dock, skulle bra gärna vilja testa igen. Så du har nog rätt.

    Baggen: Okej! Ja, det var ju synd, tyckte det blev balanserat faktiskt. Var väldigt rädd för att det skulle bli obalanserat dock, men men. Den lär ju runda av sig lite grann med tiden i alla fall.

    SvaraRadera