onsdag 29 juli 2009

Öl & Mat

Titeln kanske inbjuder till någon sorts halvpretaniös text om extrema/perfekta öl och mat-kombinationer. Så blir det tyvärr inte riktigt, men god mat och öl, det blir det.

Efter att ha jobbat några dagar i rad nu, och i vetskapen om att jag har en ledig dag imorgon, tänkte jag det skulle bli någon slags halvlyxig mitt i veckan måltid.

How to:

Marinera kycklingfiléer i valfri bra olja, häll i en skvätt soja, lite honung, en halv tesked tomatpuré, cayenne-peppar, svartpeppar och ev lite örter. Låt dra några timmar. Innan du grillar den låt den få rumstemperatur, annars blir det ingen fin stekyta och den känns allmänt blöt och tråkig. Salta med havsalt medan du steker den.

Till detta hittade jag på en liten sås bestående av en burk creme fraiché (ingen lätt variant här inte), finhackad rödlök, två klyftor vitlök, vitpeppar och någon nypa havssalt.

Serveras tillsammans med krispiga potatisklyftor med skalet på, vid servering dekorera såsen/röran med lite hackad basilika. Till detta drack jag en av mina favorit lageröl, nämligen Jämtlands Bärnsten, det passade utmärkt.

Nåja, ett halvdant försök till inlägg om öl och mat, hoppas någon finner lite inspiration! Senare i veckan kommer förresten fler recensioner och inlägg och Davids och min ölprovning.

Hoppas ni mår bra därute!

1 kommentar:

  1. Attans, ketchupflaskan lyckades inte gömma sig tillräckligt bakom ölen! ;)

    SvaraRadera