onsdag 8 juli 2009

Port Brewing: Hop 15

Härligt att David och Alex fixade fram denna, och extra kul att jag får chansen att recensera. Det är såklart Hop 15 jag pratar om. Förväntningarna var sjukt uppskruvade - vilket kanske inte alltid är bra. Skulle denna öl leva upp till hypen här på bloggarna? Här är svaret:

När ölen hälls upp har den en ganska mörk orange färg och ganska mycket jästfällning följer med ner i glaset. Skummet är stort och vitt/beige och ser riktigt härligt ut. Flaskan ser grym ut den med!

Doften är trevlig, men inte lika kraftfull som väntat. Det finns mycket toner av tallbarr, grapefrukt och citrustoner. Det finns också en viss maltighet som drar åt karamell-hållelt. En lätt besvikelse, man ville ha den där humle-dofts-chocken.

Smaken är dock förträfflig, massvis med grapefrukt, cirtrusfrukter, tallbarr och nästan lite träighet från humlen. En viss sötma finns också, som drar åt det karamelliga hållet och nästan blir lite mycket. Saknade de där riktiga tropiska dragen och förväntingarna gjorde nog att man förväntade sig något galet bra.

Hercules DIPA som kom i slutet av förra sommaren var nästan bättre/roligare, men det är klart, det var ju bland det första jag provade inom stilen. Ändå är detta såklart ett väldigt bra öl och tusen tack till David som delade med sig och till Alex som privatimporterade den.

Vad blir då betyget? Det blir 4,2 poäng av 5 möjliga, ett mycket bra öl, som tyvärr inte riktigt nådde upp till varken mina eller Davids förväntningar. Har förresten börjat ta bilderna med min iPhone 3G, tycker det fungerar hyggligt faktiskt, dock har jag tankarna att införskaffa en bra begagnad systemkamera.

7 kommentarer:

  1. Marc Schuterman8 juli 2009 kl. 20:20

    Personligen tycker jag att Hop 15 är ett riktigt bra öl nu - men det var magiskt bra när det precis hade kommit! Min starkaste DIPA-upplevelse, och ett av mina bästa ölminnen, någonsin faktiskt, med enormt mycket tropiska frukter i både doft och smak. Men jag förstår precis vad du menar i din recension för när jag provade ölet för ett par veckor sedan hade den där enastående humlekaraktären avtagit lite och ölet var "bara" en högklassig, amerikansk DIPA. Nu är den här batchen slutsåld men det kommer förhoppningsvis att komma mer framöver och tipset då är att hugga som en kobra och dricka så fort som möjligt. Det kommer iaf jag göra :)

    Hälsningar,
    Marc Schuterman
    Brill & Co

    SvaraRadera
  2. Drack den på amerikadagarna på både bishops och sorbon för någon månad sedan. Då var den helt otroligt bra. Min enda 10 poängare hittills. Då fanns det massor av tropisk juice i aromen.

    SvaraRadera
  3. Jag var med och delade Hop 15 importen med Alex och kan hålla med om att intensiteten avtagit med tiden, men det är fortfarande en fantastisk öl.
    Får nog se till att dricka upp de två sista snarast!

    SvaraRadera
  4. Ja, det var riktigt gott, om än inte superfantastiskt eftersom jag saknade "juicigheten" som antagligen finns i en purfärsk flaska.

    SvaraRadera
  5. Marc: Kul att du kommer in och styr upp ett svar på min recension, jag är nog inne på din idé, det kändes verkligen som att potentialen fanns. Men som sagt, den härliga tropiska fruktigheten har den avtagit en hel del.

    Väldigt bra öl hursomhelst, och visst, det kanske fanns vissa inslag av tropisk frukt, men inte på det där härliga nästan nektar-aktiga viset.

    SvaraRadera
  6. Alla flaskorna åkte direkt in i kylen när jag hämtat ut privatimporten och stod där tills sista flaskan lämnades över till David. Räknar jag rätt är det 5-6 veckor den stått i kylskåp. Trodde inte att det gick så snabbt för den att bli lite "trött" i kylförvaring...

    SvaraRadera
  7. Alexander: Den förvaringen låter ju utmärkt. Frågan är ju bara hur länge de stått hos importören, hursomhelst, det var ju ingen fara, för gott det var det ju. :)

    SvaraRadera