måndag 11 maj 2009

La Trappe Dubbel


Det här var det andra ölet jag drack vid mitt korta besök på Bishops Arms förra onsdagen; La Trappe Dubbel, en av få lättillgängliga trappistöl jag glömt att prova. Ölet har inte funnits i Karlstad på bolaget, åtminstone inte sedan jag fyllde 20, så det har aldrig blivit att jag orkat beställa någon flaska. Nåja. Nu kör vi!

Ölet är djupt brunfärgat med en döende skumkrona. Vet inte riktigt hur gammal flaskan var, men jag antar att den har stått till sig ett tag.

Även i doften misstänker jag att flaskan har litet tid på nacken; vinös, fruktig och maltig med toner av karamell och torkade plommon. Helt klart en inbjudande doft.

Smaken är först och främst ganska söt. Det är fruktigt, det är vinöst. Toner av torkade plommon, russin och karamell uppenbarar sig tämligen tydligt. Väldigt typiskt för stilen. Smakar belgiskt, fast utan en alltför tydlig jästton.

Munkänslan är medelfyllig och len. Kolsyran är överraskande låg.

Ett trevligt öl att smutta på - kanske något för söt för att vara riktigt klockren.

Betyg: 3,6 av 5.

4 kommentarer:

  1. Den låter intressant. Har varit allt för dålig på att testa igenom Trappist-öl, trots att många av dem står på hyllorna hemma i götet.

    Blir kanske en La Trappe till helgen. Om inte annat så för att få fler referenser i smakbiblioteket.

    SvaraRadera
  2. En bra öl men den har rätt lite att sätta upp mot Westmalle dubbel.

    SvaraRadera
  3. Carl: Jao, kolla in den! Jag tror dock just La Trappe Dubbel försvann nu i april. Kanske finns några överblivna flaskor dock. Annars finns den nog på rätt många krogar. Tycker det här är klart bättre än tripeln t.ex.

    ricke: Jao, det är möjligt att du har rätt. Har inte druckit Dubbeln sedan förra året dock, men minns den som bra hursomhelst.

    SvaraRadera