lördag 9 maj 2009

Green EKO Lager 3,5%

Vad är detta nu då? En folköl? Jo så är det, det är en ekologisk lageröl på 3,5% från Krönleins som väl får betraktas som något av ett macrobryggeri, som inte bryggt värst mycket vettigt (enligt mig då).

Dock så är ju ekologiska öl något som faktiskt ligger i tiden och eftersom jag inte sett den förut blev jag lite smånyfiken när jag såg den på den lokala Konsum-butikens folkölshylla. Här kommer en liten recension;

Utseendet är ju inte alltför spännande men samtidigt inte dåligt heller, det är en gyllene färg med ett stort vitt skum, färgen är aningen ljusare än vad det ser ut på bilden. Burken är ju, ja modern, men väldigt tråkig.

Doften är inte särskilt spännande, men vad väntar man sig av en europeisk lager? De små noteringarna jag gjorde var att det fanns en lätt rostad maltighet och en viss blommighet, trevligt att det är Perle humle i den iaf.

Smaken är dock betydligt bättre än doften. Det finns gott om blommiga humle toner tillsammans med en bra maltighet, ölen är lite lätt gräsig också, men inte på ett direkt dåligt sätt. Jag måste säga att jag faktiskt är imponerad av fylligheten i denna öl, det är faktiskt riktigt fyllig för att vara en folköl.

Nåja, det blir ju inget jättehögt betyg på denna (oväntat va?) men det blir faktiskt dugliga 3,2/5 poäng för den! Om jag ska dricka folköl i sommar på någon grillning, och haft dåligt framförhållning med Systembolaget tider, ja då blir det helt klart denna. Det är synd att Dugges eller Ölands Gårdsbryggeris folköl inte finns tillgängligt bara... Men men, nu ska jag ta en sånhär till och käka en räkmacka! På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar