lördag 2 maj 2009

Schneider & Brooklyner Hopfen-Weisse


Det är redan lördag! En hel vecka sedan den stora ölbloggarträffen. Tänk vad fort tiden kan gå. Lite "småsorligt" när man tänker på det; det känns som det var igår. Får som sagt hoppas på mer sammankomster i framtiden. Positiva aspekter med den här lördagen är ju dock Systembolagets nyhetsläpp. Idag testade jag det första ölet från detta: Schneider & Brooklyner Hopfen-Weisse, ett transatlantiskt samarbete mellan Weissbierbrauerei G. Schneider & Sohn, Tyskland och Brooklyn Brewery, USA.

När jag häller upp ölet i glaset strömmar en grumlig gul/orange vätska ut ur flaskan; en medelstor vit skumkrona bildas högst upp. Det ser helt klart inbjudande ut. Kanske inte så vackert för ögat i och för sig, men ofiltrerat är ju så klart ett plus.

Doften är heltrevlig och inbjudande med kryddiga, jästiga toner, viss fruktighet samt tydliga inslag av banan och citrus. Lite som väntat faktiskt, men jag gillar det verkligen. Fräscht, ganska ovanligt och spännande på något sätt.

Smaken är kryddig tillsammans med tydliga toner av gräsig humle, citrus, aprikos och typiska inslag av banan. Lite parfymerat nästan, men inte på ett dåligt sätt. Alkoholen är väl dold och en liten beska tittar fram mot slutet.

Kroppen är medelstor till stor - ganska fylligt alltså med en lite oljig munkänsla. Kolsyran är ganska kraftig. Ölet blir bättre och bättre efter ett tag i glaset, och det känns farligt lättdrucket precis som Aventinus. Det sistnämnda ölet är nog något bättre dock, även om jag inte druckit det sedan mars förra året så min "kräsenhet" har nog blivit värre sedan dess. Riktigt välgjorda grejer faktiskt.

Det känns nästan som det är amerikansk humle i då smaker som citrus och aprikos är något jag vanligen brukar använda som doft/smakpreferenser för denna. Dock verkar den tyska Saphir-humlen dra åt citrus-hållet tillsammans med mandarin enligt denna källa. Även om just mandarin inte var det jag plockade upp var jag inte helt ute och cyklade än då. Kul.

Betyget låg runt 3,8 först, men jag blev mer och mer övertygad vilket resulterar i en 3,9:a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar