söndag 3 maj 2009

Slottskällans Imperial Stout 2009

När jag ändå var nere till Göteborg förra helgen så passade jag på att besöka Systembolaget i Nordstan för att kolla om det fanns något roligt. Det fanns en hel del. Problemet var bara att jag inte hade något att bära i då min ryggsäck var full...

Det fick hursomhelst bli en flaska Jämtlands President och en flaska av Slottskällans Imperial Stout 2009. Det är den senare som det är dags att recensera, då jag inte druckit den sedan 2007 års upplaga. Såhär var den;

När man häller upp ölen har strålen en klar väldigt mörkbrun färg, nästintill svart. I glaset ser den mer svart än brun ut iaf, skummet är beige och stort men sjunker snart ihop till en liten skumring efter en stund i glaset.

Doften bjuder på mycket rostade toner med inslag av typisk Engelsk humle. Det är nog East Kent Golding som jag tänker närmast på? Hursomhelst finns det även vissa toner av torkad frukt och en lätt ekighet (ja jag vet, den är inte fatlagrad) som gör det hela riktigt angenämt.

Smaken är om möjligt ännu bättre, det finns gott om bittra toner, fast de är verkligen i balans. Det är verkligen en härlig smak av rostad malt, torkad frukt och en rejäl torrhet som slår en när man smuttar vidare på ölet. Av någon anledning är det lite såhär jag tänker mig att en Imperial Stout ska smaka, inte så söt som många andra upphottade versioner som t. ex många av de Amerikanska.

Hursomhelst, detta är riktigt bra, men jag kan tänka mig att den verkligen vinner på lagring. Det blir 4,15/5 poäng för denna! Vill också passa på att tipsa om att Mandel och Fikon choklad från Marabou passade utmärkt som tilltugg. Normalt är ju mörk choklad att föredra, men här passade det verkligen med något sötare.

7 kommentarer:

  1. Har väll alltid tyckt att slotskällans IS är ganska "avarage" i jämförelse med andra av stilen.. Ska nog snart prova en färsk 09 mot en 08'a dock, tror inte det blir någon uppenbarelse direkt men kan vara kul att se vad som har hänt på ett år..

    SvaraRadera
  2. andersand: Jo absolut är den ju ingen superutstickare, därav det halvhöga betyget. Däremot tycker jag den är ganska "true to the style" med sin torrhet och härliga "rostighet". Helt klart värd sitt pris och den enda(?) riktiga imperial stouten från Sverige i fasta sortimentet.

    SvaraRadera
  3. Jag testade en årsgammal bredvid en färsk nu igår, och jajamensan! Det hade hänt en hel del... Framför allt mogna och vaniljaktiga toner framträdde i den äldre versionen. Riktigt trevlig och klart bättre än den nyare tyckte jag.

    SvaraRadera
  4. Alex: Kul att höra, då var det som jag kände på mig! Det kanske vore värt att beställa ett halvdussin och lagra och prova en varje år eller något. :)

    SvaraRadera
  5. Vafalls! Full ryggsäck? Har ni inte upptäckt att Systembolaget säljer praktiska plastpåsar för 1 krona stycket? ;)

    SvaraRadera
  6. dempa: Haha! Det har du rätt i, dock så är det (enligt mig) jobbigt att dra runt på massa grejer som man ändå kan beställa hem någorlunda lätt. :P

    SvaraRadera
  7. Slottskällans Imperial Stout är en gammal favorit, inte så "brutal" som de allra tuffaste jänkarna, men alltid drickbar. Har ett par buteljer från 2001, eller om det nu är 2002. Verkar som att de aldrig kommer att drickas.

    SvaraRadera