lördag 23 maj 2009

Fuller's India Pale Ale

Testade två öl igår: först en Riedenburger Pils på Fredriks rekommendation. Måste säga att jag gillade den, en trevlig, lättdrucken pilsner med trevliga "höiga" och gräsiga toner. Väldigt lättdrucken och trevlig. Jag kommer helt klart köpa någon mer flaska till sommaren. Trevligt att den är ekologisk också, även om det som sagt finns mycket prat om att ekologisk öl och ekologisk humle inte ska vara särskilt bra ...

Hursomhelst så tänkte jag idag recensera Fuller's India Pale Ale, eftersom Fredrik redan recenserat Riedenburger.

Ölet är ljust bärnstensfärgat med ett litet vitt skum som försvinner efter ett tag. Ser väldigt tråkigt ut. Och ja, ja diskar ölglasen och sköljer ur dem tusen gånger så det inte ska finnas diskmedel eller dylikt kvar. Åtminstone är jag ganska säker på det. Sköljde dessutom en extra gång innan jag hällde upp ölet i glaset igår.

Doften är ganska humlig med gräsiga och blommiga toner. Ganska anonym men inte direkt dålig. Doftar engelskt, men det kunde gärna vara än mer humle i.

Smaken är liknande doften. Ganska torr och bitter med toner av gräs, jord och citrus. Jag gillar inte riktigt smaken, det är något med den jag inte riktigt gillar. Svårt att riktigt säga varför. Främst känns det ganska tråkigt. Kroppen är medelfyllig med medelstark kolsyra. En lätt, lätt beska märks i eftersmaken.

En besvikelse; jag är inte riktigt så förtjust i smaken. Riktigt synd tycker jag då jag verkligen gillar det här bryggeriet annars. Det här är nog den första besvikelsen från Fuller's för min del.

Betyg: 2,7 av 5.

6 kommentarer:

  1. Jag var inte heller så förtjust i den, synd faktiskt.

    SvaraRadera
  2. ingen höjdare nej, har köpt 1 flaska och det fick räcka.

    förbannade systembolag som inte har vett att ta in en ordentlig ipa i ordinarie sortiment, varför inte titan?

    SvaraRadera
  3. Nej, det verkar ju som jag inte är ensam om att inte gilla den...

    ja, det frågar jag mig också dempa. För de kan ju tydligen prioritera amerikanska veteöl (inget ont om Haystack Wheat i sig - jag gillar den). Men en IPA hade jag såklart hellre sett...

    SvaraRadera
  4. Kan bara instämma. Riktigt tråkig IPA..

    SvaraRadera
  5. Instämmer detta är en ok öl men en riktigt tråkig ipa.

    Satt med Mikkel och Brill & co igår på BA i Helsingborg och drack thisted thistle från belhaven, alla var överens om att det var en bra "brittisk" ipa, med ganska bra humle karaktär.

    Vi hade druckit välhumlade och starka öl hela dagen så detta var en perfekt avslutning klockan 01:30 på morgonen.

    SvaraRadera
  6. Nej, det här är nog inte en öl man köper igen, tyvärr..

    SvaraRadera