fredag 15 maj 2009

Riedenburger Pils (organic)

När jag fick redan på att Riedenburger Pils är en ofiltrerad och opastöriserad pilsner från Tyskland som finns tillgänglig på Systembolaget i Kristinehamn tände jag på alla cylindrar. För det första hade jag aldrig prövat något dylikt och för det andra var den ekologisk - något som ska premieras. Hur var då denna pilsner?

Flaskan ser ganska medioker ut och talar om att den är "unfiltered - a real treat". När ölen hälls upp har den en lätt grumlig gyllene gul färg med ett smutsvitt skum. Det ser nästan lite ut som en veteöl.

Doften innehåller en hel del hö, blommiga toner men även en trevlig maltighet. Det finns även någon form av inslag av smörkola.

Smaken är ganska lik doften men om möjligt ännu mer höig med en ganska rejäl beska för att vara pilsner. Det finns även inslag av blommighet och en viss ton av rostad malt.

På det hela är det väldigt trevligt och jag kan lova att det blir en hel del av denna i sommar. Den är också tacksam att dricka till vardags med tanke på den låga alkoholhalten på 4,7%. Betyget blir någonstans runt 3,6/5, ett högt betyg för att vara lageröl!

Om ni inte prövat, spring och köp!

2 kommentarer:

  1. Lustigt, jag stod och tittade på den här lite förstrött häromdagen. Hade inte testat den innan. Lade väl mestmärke till att den visst var "ekologisk" vilket inte alltid betyder "bra" i min bok.
    Så jag skippade den.
    Men är den opastöriserad och ofiltrerad så låter den intressant, ska helt klart testa.
    Undrar hur hållbarheten är på en sådan?

    SvaraRadera
  2. dempa: Väldigt trevlig pilsner iaf. Går ju inte att jämföra med en IPA eller dylikt dock. Som du sa, ekologiskt är oftast ganska mediokert och halvdåligt, därför är jag på jakt efter bra, ekologisk, öl. :)

    SvaraRadera