fredag 16 september 2011

Evil Twin Soft Dookie


Evil Twin är, som säkert många vet, ett danskt kontraktsbryggeri som drivs av Mikkels (från Mikkeller) tvillingbror Jeppe (som också har den välkända ölbutiken "Ølbutikken" i Köpenhamn). I juni fick vi svenskar för första gången stifta bekantskap med ett öl från Evil Twin på Systembolagets hyllor - nämligen ölet med det något märkliga namnet Soft Dookie. Alkoholhalten är 10,4% och ölet är för övrigt bryggt på välkända Amager Bryghus.

Ölet är närmast svart i glaset med ett medelstort beige-brunt skumhuvud. Inte så mycket rester på glaset.

När jag sticker ner näsan i glaset och doftar finner jag framförallt rostade, nästan brända toner och vissa spår av kaffe, lakrits och choklad. De brända tonerna känns ganska råa med drag av kol/tjära. Bakom detta finner jag även hel del gräsig humle samt en något skarp alkoholton.

Smaken är, inte helt oväntat, dominerad av de rostade och bräna tonerna av kol/tjära, kaffe och en aning mörk choklad. Inslagen av den gräsiga humlen finns också här och beskan känns kraftig - nästan lite obalanserad. Alkoholen är tämligen påtaglig i eftersmaken där den nästan bränner till litet grann.

Munkänslan är fyllig och kolsyran är tämligen mild. Vätskan känns ganska len.

Nja. Dessvärre tycker jag att det här är ett rätt så obalanserat och ganska rått öl. På något sätt känns ölet ganska intetsägande och alkoholen blir lite väl påtaglig. Tyvärr något av en besvikelse - särskilt i en ölstil som jag annars har väldigt lätt att bli imponerad av.

Eller så har jag blivit mer kräsen.

Betyg: 3,1 av 5.

Pris: 64,90 kronor för 50 cl på Systembolaget. Det finns ca. 1100 flaskor kvar ut i landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar