onsdag 25 maj 2011

Dugges Avenyn Ale

Det var längesedan jag drack något från Dugges Ale- & Porterbryggeri, så när jag fick se att de nyligen hade kopplat på ett fat med Avenyn AleBishops Arms i Karlstad så var jag inte sen att köpa ett glas.

Ölet är en amerikansk pale ale på 5% humlad med Chinook, Cascade och Simcoe. Dags för en recension!

Färgen är grumligt gyllengul med ett två fingrar tjockt smutsvitt skum. Skummet lämnar små rester på glasets insida.

Doften är präglad av humle inslag av grapefrukt och tallbarr men även fruktté. Det finns även en stabil bakgrund av karamellmalt och vissa lätt jästiga inslag.

Smaken är humlebetonad men inte överdrivet besk. Här finns inslag av grapefrukt, mango och tallbarr. Det finns också en lätt jästig ton och en väldigt lätt bismak av knallpulver.

Ölet är lätt till medelfylligt med en relativt låg kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Hmm... det här var inte så dumt, men det stör mig lite att man känner jästigheten såpass tydligt, dessutom undrar jag vad det beror på att jag känner den där lätta tonen av knallpulver. Det är synd att dessa smaker kommer fram, för i övrigt är det ett riktigt bra öl!

Betyg? 3,5 av 5!

Pris: 66 kr för 40 cl på krogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar