söndag 8 maj 2011

Oppigårds Starkporter


Ibland är det lätt att glömma bort öl som finns i det fasta sortimentet på Systembolaget; mycket tack vare att det hela tiden kommer nyheter som man vill prova. Oppigårds Starkporter är ett sådant öl (som man glömmer bort alltså) och för ovanlighetens skull köpte jag på mig en flaska för ett par veckor sedan tillsammans med bland annat Slottskällans Imperial Stout.

Färgen på vätskan är närmast svart med ett medelstort ljusbrunt skum, som försvinner efter ett tag. Inga skumrester på glaset.

Rostade, lätt brända toner är det första som möter mig när jag doftar på ölet. Tydliga inslag av mörk choklad, kaffe och lakrits samsas med lätta toner av torkad frukt.

Smaken är framförallt chokladdominerad, men inslagen av lakrits och kaffe finns även här. Det är tämligen sött, men med en välbalanserad beska. Trevliga toner av torkad frukt dyker också upp i bakgrunden.

Kroppen är fyllig och kolsyran är mjuk. Munkänslan är väldigt len och behaglig.

En väldigt stabil porter helt enkelt, från ett väldigt pålitligt bryggeri. Tillsammans med den utmärkta Fuller's London Porter så är jag nog beredd att säga att det här är bland det bästa man kan få tag på i Systembolagets ordinarie sortiment när man är sugen på porter.

Betyg: 3,9 av 5.

Pris: 28,50 för 50 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar