fredag 6 maj 2011

Mikkeller Koppi Tomahawk x Odoo Shakiso Coffee IPA

Senaste ölet i den danska fantombryggaren Mikkellers portfölj är en kaffe-IPA vid namn Koppi Tomahawk x Odoo Shakiso Coffee IPA. Ölet är bryggt på/av De Proefbrouwerij i Belgien, likt de flesta av Mikkellers öl, och är för övrigt ett samarbete med kafferosteriet Koppi i Helsingborg. Kaffet - Odoo Shakiso - kommer från Etiopien och är ekologiskt odlat.

Vätskan är lätt grumligt orange med ett stort beigefärgat skum. Det lämnas små rester på glasets kanter.

Doften visar prov på klassiska IPA-toner: tallbarr och kåda. Det finns också vissa friskare inslag av apelsin och en lätt parfymerad ton. Kaffetonen är dock väldigt svag, men det går att finna om man letar.

Första smakerna som slår mig när ölet hamnat i min mun är tallbarr och grapefrukt. Precis som i doften finns det inte några övertydliga kaffetoner, utan mest en fadd aning av att det svarta guldet varit med i tillverkningsprocessen. En viss ton av karamell går också att finna. Eftersmaken bjuder på en lång och kraftig beska.

Munkänslan är medelfyllig med mjuk, medelstark kolsyra.

Jag vet inte riktigt. Först hade jag förväntat mig en kraftigare kaffekaraktär än detta, men efter att ha läst några recensioner (och påverkats?) ändrades förväntningarna en aning. På något sätt känns det som om kaffet inte tillför något särskilt och slutresultatet känns litet intetsägande, men det är ju inte dåligt.

Betyg: 3,0 av 5.

Pris: 39 kr för 33 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar