fredag 15 april 2011

Schneider Weisse Tap 4 Mein Grünes

Weissbierbrauerei G. Schneider & Sohn brukar i mina ögon vara ett av de mest konsekventa och stabila tyska bryggerierna. Det är också ett bryggeri som litet tvärtemot andra tyska kollegor gjort en del samarbeten med nya "craft breweries" från exempelvis USA - då tänker jag på öl som Schneider & Brooklyner Hopfen-Weisse och Brooklyner-Schneider Hopfen Weisse, vilket i mitt tycke är två utmärkta öl - dock föredrar jag faktiskt den sistnämnda, betydligt dyrare (vill jag minnas), Brooklyn-bryggda varianten.

Aventinus är väl kanske det öl som är mest ansett bland ölnördar och ligger relativt högt upp på Ratebeer i sin stil - och över huvud taget faktiskt, även om den har det tufft gentemot alla dubbel-IPAs, imperial stouts och experimentella suröl. Schneider Weisse Tap 4 Mein Grünes är en av nyheterna i Systembolagets fasta sortiment nu i April vilket leder mig på vad som skall recenseras idag.

Ölet är grumligt gul-orange med ett stort vitt skum. Lite rester på glaset.

Doften har framförallt toner av bubbelgum, citrus och litet banan. Det finns också en viss kryddighet - men den är långt ifrån så framträdande som den kan vara i vissa exemplar av stilen.

Smaken å sin sida är på sätt och viss ganska mild med en viss syrlighet. Vissa spår av bubbelgum, citrus och banan finns också här tillsammans med en lätt kryddig ton som dock inte går iväg i någon slags extremfenolisk nejlikakavalkad, som man kanske kan tro. Det finns en lätt aning av alkohol också mot slutet.

Munkänslan är medelfyllig, kolsyran är ganska kraftig med små bubblor.

Helt klart ett välkomponerat öl - precis som vanligt från Schneider. Kanske en aning för stark för att passa som en sådan där riktig "sommar-Weiss" som brukar vara så gott, men fortfarande tillräckligt bra för att jag kommer köpa ett par flaskor i sommar att njuta av i solen.

Betyg: 3,6 av 5.

Pris: 21,90 för 50 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar