torsdag 7 april 2011

BrewDog Punk IPA (burk)

Direkt när jag såg att BrewDog skulle börja tappa sin Punk IPA på burk, och
att dessa skulle komma till Sverige, gjorde jag ett litet glädjeskutt. Bra öl på burk är inget som vi är särskilt bortskämda med på Systembolaget. Dessutom skulle de ju också ändra om lite i receptet och sänka alkoholstyrkan med 0,4% samt torrhumla den rejält.

Alkoholstyrkan ligger alltså nu på 5,6% istället för tidigare 6% och man använder sig nu av humlesorterna Chinook, Simcoe, Ahtanum och Nelson Sauvin när man förut använde sig av Chinook, Crystal och Moeteka. Man har även sänkt IBU:n från 60 till 45 och istället lagt mer krut på aromen.

Nej, nu kan jag inte hålla mig längre, dags för en recension!

Den lätt disiga brandgula vätskan har ett stort och luftigt smutsvitt skum. Skummet lämnar rejäla mängder med rester på glasets insida. Det finns även små jästpartiklar i botten av glaset.

Doften bjuder på en skön humle-kick med en rejält humlearomatisk doft med inslag av grapfrukt, litchie, nässlor och vinbärsblad. Det doftar riktigt färskt och gott. Bakom all humle finns en lätt maltig bakgrund med inslag av kolakakor.

Smaken är precis lagom besk med rejäla fruktiga toner med inslag av grapefrukt, passionsfrukt, vinbärsblad och tallbarr. Det är så humlefärskt att det nästan pirrar lite på tungan. Även här finns det lätta inslag av kolakakor bakom den stora humlesmaken.

Munkänslan är medelstor med en relativt hög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Ahh... Det här var så mycket bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Ändringen av receptet har verkligen varit till ölets fördel. Där det tidigare var mest fokus på beska finns det nu en rejäl arom och riktigt skön fruktighet. Att den sedan också kommer på en snygg och smidig burk adderar en del till betyget. Det kommer gå åt en hel del burkar i sommar vill jag lova.

Betyg? 4 av 5! Den var bra innan, och nu är den ännu bättre, bra jobbat BrewDog!

Pris: 19:90 (inklusive pant) för 33 cl på Systembolaget.

4 kommentarer:

  1. Jag hämtade ut några burkar idag. Ska bli spännande att testa i helgen. Verkar ju onekligen lovande iaf!

    SvaraRadera
  2. Någon som fattat hur man läser ut av systembolaget.se vart burkvarianten finns? Dom parar ihop ölen med "gamla" flaskan och jag presenteras med två kolumner som båda heter 33 cl när jag söker butik...tack så mycket.

    SvaraRadera
  3. @Mattias: Det är lite lurigt det där, men jag är ganska säker på att det är kolumnen till vänster som representerar burkvarianten. Den finns dock i väldigt få butiker så risken är att du måste beställa hem den.

    SvaraRadera
  4. Druckit ölet nu. Det var ingen sensation men att säga att det inte är gott vore att ljuga. Smakar färskt!

    SvaraRadera